Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robertblomkvist
Började med att bilen varnade för lågt oljetryck, stannade och fyllde på olja och lampan slocknade, gjorde ingen större felsökning då jag stod på motorvägen med bilen full av barn och sambo. Precis när jag rullar in hemma tänds lampan igen. Kryper in under bilen och konstaterar att typ hela undersidan av bilen är täck med olja, ett ganska stort läckage med andra ord. Rev ner skyddsplasten under motorn och själva läckaget verkar komma vid oljefiltret fast högre upp, efter lite googlande känns det som packbox till vevaxel eller vevaxeltätning, är jag helt ute och cyklar? Det läcker alltså i främre högra hörnet på motorn (sett i färdriktningen). Vad finns det mer för tänkbara fel, oljepump?? Är inte helt bekant med Volvos motorer då jag mest hållt på med tyska bilar innan, så om nån har en sprängskiss eller liknande vore det tacksamt. Grundfelet känns ju som nåt vevhusventialtionsrelaterat iallafall. Bilen är för övrigt en V70N 2.4T 2002 med automatlåda.
Användarvisningsbild
av Vojje
T-rex skrev:Kan ju vara vevhusventilationen som spruckit (oljeskiljaren)
Skulle verkligen motorn förlora litervis med olja på kort tid om det vore på det viset?
När det hände fyllde jag på en liter och lampan slocknade, körde ca 4 km tills den började lysa igen. Verkar inte som det läcke nåt när bilen var avstängd, men startade jag motorn rann det ganska mycket. Som sagt, hela undersidan var täckt med olja men det har väl runnit ner på motorskyddsplasten och sen har fartvinden gjort resten. Nån som vet vad som är bäst för att lokalisera läckan, ta bort höger framhjul och innerskärm eller börja riva "uppifrån"
Har gjort lite mer felsökning idag. Oljan verkar komma ut från baksidan av remskivan, lite svårt att se då det är rätt grisigt! Så min första gissning på vevaxeltätning kanske stämmer? På växellådssidan verkar det vara torrt i allafall. Löft på kåpan över kamremmen och det såg ut som det stänkt upp olja där med, så kamremmen är väl bara att byta? Är inte helt optimalt att stå på en grusparkering och hålla på och fippla med obefintliga verktyg, men typ tre veckors väntetid på verkstad så man har ju tid på sig att pyssla lite själv! Om tråget är spräckt borde det väl läcka under motorn?
Ska jaga lite verkstad i morgon samt bärgare. Nån som har ett humm om vad som kan vara rimligt att betala för ett packboxbyte? Byta delar till vevhusventilationen verkar gå på ca 10 000:- på Volvo plus ny kamrem då den just nu fått bada i olja. Det mest eller kanske minst roliga är att jag precis köpt bilen, kört typ 10 mil...... ville ha en XC70 men blev så skeptisk på driftsäkerheten efter att ha läst allt om vinkelväxlar, viscokopplingar mm.
av T-rex
Vojje skrev:
T-rex skrev:Kan ju vara vevhusventilationen som spruckit (oljeskiljaren)
Skulle verkligen motorn förlora litervis med olja på kort tid om det vore på det viset?
Min gjorde det iaf, inget när bilen stog stil men när man startade o körde, sa bara slurp
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]