Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
tänkte kolla om det är vanligt med glapp i drivaxlarna/ knutarna ? har inte kännt efter ännu , men upplevs som så. har automat, tex om man ligger i normal hastighet och släpper för att sedan lägga sig på gasen så känns det som ett spel/glapp i drivningen . Och när det motorbromsar så rycker/hackar det i hela bilen, försvinner när lådan släpper växeln. Även upplevs det som minimala vibrationer när man kör iväg och svänger. Samt vibrationer i stort sett hela tiden men mest runt 90. Övre /nedre bussning bytt. Hjulen variationsmätta , inga fel där. Vet om att många v70n har vibrationer där hjulen inte verkat vara orsaken. Kan det vara drivaxlarna och om nån bytt dom och det löst vibrationerna ?
av dalldall
dom flesta framhjulsdrivna bilarna blir glappa i kraftöverföringen när dom har gått långt, fast det brukar klara sig bättre med automat dock. hur långt har din gått? kolla motorfäste och känn på drivaxlarna till att börja med.
av volvov702002
har gått 12000, inget dragkrok. Ska känna eller ev lämna in bilen som får känna på dessa, om man måste byta drivaxel, eller tänker på reparera går det ? Kanske dessa 'kulor' som spökar ? Är detta samma som inre drivknut ?
av volvov702002
kan ju va drivaxlarna med då dom redan från fabrik verkar va felkonstruerade. lådan har jag svårt att tro. Men kan ju vara att den lägger i o ur växeln då man släpper gasen och gasar, som neutralkontrollen ungefär. Känns som så . Men om man nu måste skaffa nya knutar, finns dom köpa ? Yttre har jag sett, men ej inre.
av volvov702002
kanske det elektriska gasspjället gör att det är en viss fördröjning i responsen ? Samt vid motorbroms att den inte klarar det utan rycker ist ?
av volvov702002
nån som har art.nr på centrumbultarna för driaxlarna med gummibussning ? är det bara byta ut eller ska dom dras med rätt moment mm ??
Användarvisningsbild
av knussin
Dom ska dras i nått moment + grader har för mig. Men hur mkt vågar jag inte svara på nu
av volvov702002
då får jag åka förbi snabbverkstan hos volvo så får dom byta, dock ska jag spraya lite kedjeolja i splinesen själv, den oljan är vad jag förstått vara bra och enklast smörja med ?!

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]