Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S4mp4
Tjena!

Är det någon som har koll på vilka tråg som passar till B5254T2? (S60 -05), kollat runt lite och det finns ingen begagnad till den bilen/motorn, men jag gissar att det passar även från V70/S80/XC om det är samma motor?
Sitter en vad jag tror är en nivågivare i botten på tråget.
Jag lyckades köra i ett potthål gömt i vatten som förmodligen gick hela vägen ner till kina och slog i underredet på bilen :(

Behövs det nya prylar typ packningar, oljesil etc eller räcker det med typ permatex flytande packning?
Är det knepigt att byta, behöver man lossa på några rör/slangar eller går det att få loss utan en massa krångel?
Meka kan jag det är inga problem, dock har jag stelopererat ryggen så jag vetefan om jag vågar ge mig på att byta själv om det är en jävla massa bök.

Mvh Sampa
av acrophobic
Behövs två packningar mellan tråg och motor, nr. 8642560 och 8642559 och en till oljepickupen om du plockar bort den, 30637867. Och Volvos flytande packning nr. 1161059. Samt två styck till oljekylaren om du plockar bort den, 30637339.
Någon nivågivare hade inte jag, tror det är olika på olika år/modeller. Tråget är lite bökigt att få ner och upp. Man får lirka hit och dit i en viss ordning så går det :) Här är lite bilder när jag fixade vevhusventilationen och hade bort tråget, om det hjälper: http://acrophobic.jalbum.net/vevhusvent ... index.html
Användarvisningsbild
av hollan
blir det inte billigare att ta de på försäkringen alt ringa vägverket och försöka få dom att betala
Användarvisningsbild
av isak
Hej
Är ju värt ett försök! Vägverket är styvnackade de har inte gjort fel säger de jämt!
Skyller ALLTID på att föraren kört för fort.
Har du bitarna kvar är ju svetsa ett alternativ? Det får du gjort för några hundringar.
Isak
av S4mp4
Tjena!

Tack för svaren!
Det hände på en sk. enskild väg tyvärr så vägverket var inget alternativ.
Jag hade försäkring så jag tog det på den, 3000:- Vagnskada hos Solid, hade kostat över 10.000:- att betala verkstaden själv.

Dock är jag lite irriterad, Bilia i Segeltorp satte tillbaka gamla oljefiltret istället för ett nytt, såg det när jag kröp under bilen för att sätta tillbaka motorskyddet, då kan man ju fråga sig om dom även sket i andra delar man lika gärna kan byta/göra rent när tråget ändå är nere, typ som oljesil/fälla, o-ringar etc..........

Förstår inte riktigt logiken där, visst bilen ska in på service inom ett par månader, men ändå, ett oljefilter är ju ingen stor kostnad, trodde det var standard att byta även filter när man har tagit loss det gamla, så var det för 15 år sen när jag jobbade som mek.

Sen har dom förmodligen tappat min bilnyckel i backen för det fanns varken batterier eller nyckelring kvar på den när jag fick tillbaka den.... suck

Fortsättning följer :D
av Mikael G
S4mp4 skrev:Tjena!

Tack för svaren!
Det hände på en sk. enskild väg tyvärr så vägverket var inget alternativ.
Jag hade försäkring så jag tog det på den, 3000:- Vagnskada hos Solid, hade kostat över 10.000:- att betala verkstaden själv.

Dock är jag lite irriterad, Bilia i Segeltorp satte tillbaka gamla oljefiltret istället för ett nytt, såg det när jag kröp under bilen för att sätta tillbaka motorskyddet, då kan man ju fråga sig om dom även sket i andra delar man lika gärna kan byta/göra rent när tråget ändå är nere, typ som oljesil/fälla, o-ringar etc..........

Förstår inte riktigt logiken där, visst bilen ska in på service inom ett par månader, men ändå, ett oljefilter är ju ingen stor kostnad, trodde det var standard att byta även filter när man har tagit loss det gamla, så var det för 15 år sen när jag jobbade som mek.

Sen har dom förmodligen tappat min bilnyckel i backen för det fanns varken batterier eller nyckelring kvar på den när jag fick tillbaka den.... suck

Fortsättning följer :D
Eftersom du har insatsfilter borde det vara rätt svårt att se att de inte bytt filtret om det inte själva filterkoppen såg ut att ha suttit orörd i 5 år.
av Rasmus321
hej jag undrar hur får jag loss oljetråget på min volvo s80 t6 :O?? har lossat det men får inte ner det !!! jävla saker ivågen som slangar och kanten på automatlådan !!! :???:
av Jonas_latt
Du har inte glömt några skruev ? Tråget är väl limmat på din också? Bara dunka till på det så släpper det.
Jag fick en spricka i mitt tråg på v70. Bara ta ner skiten svetsa. På med nytt lim och sen upp igen.
av Rasmus321
Jonas_latt skrev:Du har inte glömt några skruev ? Tråget är väl limmat på din också? Bara dunka till på det så släpper det.
Jag fick en spricka i mitt tråg på v70. Bara ta ner skiten svetsa. På med nytt lim och sen upp igen.

Har fått det löst och det hänger men jag lyckas inte knicksa ut det mellan hjälpramen o lådan för e skit ivägen :O! :)

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]