Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skogsvolvo
Hej

Vi är i behov att byte upp oss från V40 till V 70.

Tänkt köpa en -05 och framåt, Miltal ca 13000.

Vilken motor ska man välja? Akta sig för?

Vid vilken körsträcka per år blir det lönt att kör Diesel?
MVH

Familjen Karlsson
Användarvisningsbild
av Perc
Alla bensinmotorer ingår ju i samma familj. Samma styrkor, samma svagheter, samma bränsletörst. :) Turbomotorerna är givetvis piggare med härligt "sug" och bottendrag. Förbrukningen är inte nämnvärt högre så länge du kör lugnt.

Dom två turbolösa motorerna på 140 och 170hk är exakt samma motor, skillnaden är mjukvaran. Du kan alltså chippa om en 140-hästare till 170 om du vill. 2.5T är en bra bruksmotor med 210 hästar och härligt bottendrag. Passar bra med automatlåda. T5 har jag inte kört, men det är väl som en 2.5T plus lite mer drag, antar jag.

Turbomotorerna har dock av naturliga skäl mera småskit som kan krångla, sånt som helt enkelt inte finns på en sugmotor. Vakuumslangar och magnetventiler och sånt.

Jag skulle gärna själv ha en diesel, även fast jag inte kanske skulle tjäna på det med min relativt korta årliga körsträcka. Det är ingen sportbil vi talar om och jag tror att dieselkaraktären skulle passa bilen fint. Dessutom har dieslarna oftast dieselvärmare, en underbar utrustningsdetalj som man absolut inte vill vara utan om man en gång blivit van vid.
Användarvisningsbild
av Perc
Om turbomotor går bort så kommer väl inte (turbo)diesel på fråga heller, eller? ;) 2.5T är ingen racerbil heller, men det är trevligt att ha drag direkt utan att det ska behöva växlas ner, och att kunna komma förbi en lastbil utan att behöva ha en raksträcka lång som en riksdagsdebatt. Dieslarna är inte slöa dom heller iofs, särskilt inte D5.

Seriöst, det är ingen större skillnad på dom två bensinarna 140 och 170hk. 170hk är lite piggare, men det går som sagt att köpa en 140-hästare och ordna det för ett ett par tusen kronor om man känner för.

Det lönar sig också att välja och vraka då man köper beg. Det finns både välutrustade fd. tjänstebilar och snikutrustade privatbilar och utbudet är ju förstås stort då det är en så vanlig bil. Själv ångrar jag att jag inte letade lite till och hittade en med xenonljus och regnsensor.

Ska man transportera familjen kanske man vill ha detaljer som uppfällbart nödsäte i lastutrymmet, elektriskt barnlås i bakdörrarna (dvs. du kan manövrera det från förarplats) och inbyggd barnstol i baksätet. Helskinnsinredning är också trevligt då barnen spiller glass och drar in lera.
Användarvisningsbild
av Dede
Jag har en -05 140hk manuell. Ingen raket men för dagligt bruk fungerar den helt kanon. Snittar runt 0.85 men då försöker jag undvika kortare sträckor. Kall drar den ganska mycket mer.
Drar släp lite då och då (vanligt gallersläp och skåp) och då drar förbrukningen iväg så ska man köra mycket med släp tror jag en diesel är att föredra.
Skiljer sig inte växellådorna mellan 140 och 170? Fick för mig att 140 är högre växlad (lägre varv vid samma hastighet) mot en 170hk.
Jag har haft min i 2 år och har väl inte haft några större fel.
Kupefläkten börade gnälla på låg hastighet och tändningslåset strulade men det lyckades jag lösa själv.
Snart dax att byta bärarmar och lite annat i framvagnen. Brukar visa sig runt 12' mil. Kostar en liten slant att byta så är det gjort är det ett +
Mitt stora aber just nu är skrammel från inredningen samt vindbrus från höger framdörr. Får se om man orkar försöka fixa det också.
Användarvisningsbild
av Perc
Dede skrev:Jag har en -05 140hk manuell. Ingen raket men för dagligt bruk fungerar den helt kanon. Snittar runt 0.85 men då försöker jag undvika kortare sträckor. Kall drar den ganska mycket mer.
Jag skulle säkert komma ner i samma förbrukningssiffror vid samma typ av körning, men jag kör mycket i stan och ganska ofta korta sträckor också. Dessutom automat som ju drar upp stadskörningsförbrukningen rätt bra. Brukar ligga på runt 10-11 liter sommartid, "hur mycket som helst" på vintern :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Dede skrev: Kupefläkten börade gnälla på låg hastighet och tändningslåset strulade men det lyckades jag lösa själv.
Snart dax att byta bärarmar och lite annat i framvagnen. Brukar visa sig runt 12' mil. Kostar en liten slant att byta...
Mitt stora aber just nu är skrammel från inredningen samt vindbrus från höger framdörr.
Herregud! Reparation- och servicekostnad=Bränslekostnad :shock:
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Turbomotorerna är lika driftsäkra som sugisarna. Sedan finns det ju alltid saker som kan gå sönder. Ska du ha diesel så ligger brytpunkten på ca 1300 mil och då jämför jag en 2,5t aut med en V70 D5 aut där årsskatten är 6400. Förbrukning på min diesel ligger medeltal 0,63l/mil och jag har räknat 0,85l/mil för turbon. Det blir ca 3,5/mil "billigare" enbart i driftskostnader. Går ju räkna anorlunda. Den "gamla" D5:an är nog den bästa motorn Volvo byggt enligt många, allar helst yrkeschaufförer som tvingats lämna pga miljökrav. Skulle aldrig köpa en 140Hk om man lastar i hela familjen så går det tungt. Är man van vid turbo så är det underbart. Sedan väljer man ju de som passar en bäst. Diesel is da shit :lol:
av lennart lundberg
Hej Fam. Karlsson!

Lite info från mitt val av bensin Turbo motor, bara för att virra till det lite mer för dig. :wink:
Jag hade en 960 -96 med 3,0 motorn (sugmotor) på 204 hk innan min nuvarande S80 med 2,5T motorn och automat.
Jag prövade denna S80 och blev kär i motor direkt.
Vilket härligt bottenvrid det var i den motorn mot min gamla 960 med sin 3,0 sexa.
I mitt fall var valet klart.
Kör mellan 1 000-1 500 mil/år så Diesel var inte aktuellt för mig.
Jag har en förbrukning av ca drygt 1,0 liter på milen blandad körning och motorvägsfart där det är tillåtet med 120 km. Vid fart omkring 100 km, ca 0.9 / mil.
Jag har insett att jag inte måste vara först i väg i alla lägen som vid grönt ljus.
Med vinterdäck så drar den något mindre.
Ps. Däremot saknar jag bensinvärmaren som fanns i denna Volvo 960. Guld värd.

Lycka till med Ditt val
Lennart

Lennart
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]