Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ny på detta forum!
Jag går i tankarna att köpa en Volvo V70 2.4T -02 (Ocean Race). Den har gått 18500mil. Full servicebok (Bilia).
Det jag oroar mig för lite är att det sitter en turbo på den. Finns det nåt generellt man kan säga om livslängden på denna turbo?
Allt ska vara original, inget höjt laddtryck, etc
Finns det nåt sätt att testa om turbon börjar bli dålig när jag provkör bilen?
Tack på förhand!
Det köps ju och säljs begagnade dieselbilar hela tiden utan att nån ägnar minsta tanke åt skicket på turbon. Oftast är det inga som helst problem heller före bilen skrotas. :) Iofs har bensinare högre avgastemp, men ändå.
Du kan vara lugn. Svarar den som den skall vid gaspådrag utan att ryka olja.

Jag har en lika dan som varit trimmad med BSR Steg 1 sedan 6500mil. Bilen har nu rullat drygt 26000mil. Problemet jag har just nu har inte med turbon att göra. Missade att kollla oljenivån och körde tills varning för lågt oljetryck kom. Tyvärr renderade det i knackningar = byte av vevlager. Men som sagt var detta har inget med turbon att göra.

Mvh!
// Niklas
Jag skulle nämligen behöva lite expertråd i samband med köp av beg. bil.
man jar ju familj och är inte ekonomiskt oberoende :???: så man måste ju välja bil med omsorg ..
Det står i princip mellan två olika bilar:
1. Ovan nämnda Volvo 2.4T -02 Ocean race, automat (tyvärr...) 18500mil, som man begär 55000kr för.
2. Volvo V50 1.8 -06 Manuell låda 10500mil, som man begär 75000kr.

V50'n är ju betydligt nyare men samtidigt har jag hört att denna modell lider av mängder av problem. Ford motorn är dock rätt snål, och lätt att konvertera till Etanoldrift.
V70'n är ju en "äkta volvo" men samtidigt rejält törstig med automat, dyrare skatt, etc, men troligtvis rätt rolig bil.
Samtidigt tar det emot att lägga ut så mycket på en 10 år gammal bil.

Hur hade Ni gjort?
Jag vill ha en bil som jag kan lita på, som inte står på verkstad mesta delen av tiden (jag gör mycket själv, men inte större motor renoveringar, turbo byten, etc)
Varför måste du väja just den V70:n? Om du inte vill ha automatlåda, vilket är guds gåva till mänskligheten, så måste det ju vara lätt att hitta en med manuell låda. Det går ju 14 på dussinet av manuellt växlade V70, speciellt om du kan tänka dig en utan turbo. Då går det 15 på ett dussin. Om bilen saknar en viss funktion som man absolut vill ha är min erfarenhet att man aldrig blir helt nöjd med bilen om man kompromissat bort den.
dieselmagnus skrev:Du kan lugnt välja V70:n. V50 skulle jag inte ens titta åt men det är jag det. Är du orolig så byter du olja mellan servicearna. Det mår turbon och motorn braq av
Tack för ditt svar, skulle du kunna motivera varför du har såpass mkt emot V50 ? För mig som inte kan Volvo...
Trång, för mycket FORD. 1,8l=trist motor slö. Har provkört V50 och jag gillade den helt enkelt inte. Vet ju andra som älskar sin V50 men vi är ju olika. Automat is da shit säger jag, helst till en motorstark bil. Lovade mig själv att aldrig köpa bil med pensionärslåda tills jag köpte min 9-5 aero med aut. Sedan dess är jag såld på aut. Struntar i att skatten är något högre och att förbrukningen är lite högre för det är det värt. Ska man inte rödljusracea så är aut kanon.
"För mycket ford", tja, inte så mycket mer än en V70N. Utom motorn då, i just det där fallet. Inte för att Ford gör sämre motorer än Volvo rent generellt, men 1.8 är så klart tristare än en 2.4T.

Enda jag har emot V50 är den trista instrumentbrädan. Annars gillar jag V50, den är modernare på många vis. Små detaljer som projektorljus istället för dom trista räfflade glasstrålkastarna som V70 hade fram till facelift, snitsigare stereo/klimatanläggning med gemensam digitaldisplay osv.

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]

Du menar: Ur bruk? :-D Korrekt, Jag har uppdat[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]