Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matsand
Hej !

Vet någon vilket tp nummer ett kopplingsschema till en Volvo V70 i polisverison har, gäller en V70 2004, jag är alltså ute efter det schema som tar upp avvikelserna från standardmodellerna, jag antar att det finns ett sådant, eftersom ju Volvo verkar bygga polisversionerna själva utan inblandning av externa påbyggare.

Har letat på Vovlos hemsida, men den blev jag inte helt klok på, reggade mig på Technical Information Shop, men där var det ett grundkrav verkar det som att man har ett tp nummer för att kunna söka efter publikationer.

Om någon har ett schema som täcker detta område så får ni gärna höra av er.

/Mats
Användarvisningsbild
av 3lias
Jag vet att det fanns ett företag (kanske fortfarande finns) i Södertälje som installerade all utrustning till alla typer av utryckningsfordon och miltära. De byggde även om skåpbilar till VV.
Kommer bara inte på vad f*n dom hette :???:

Edit: Karossan hette dom!
av karnaa
3lias skrev:Jag vet att det fanns ett företag (kanske fortfarande finns) i Södertälje som installerade all utrustning till alla typer av utryckningsfordon och miltära. De byggde även om skåpbilar till VV.

Fast Volvo bygger och installerar allt i deras fabrik i Torslanda.
Försök att ringa eller maila, är en speciell avdelning där som gör installationerna.
av Matsand
karnaa skrev:
3lias skrev:Jag vet att det fanns ett företag (kanske fortfarande finns) i Södertälje som installerade all utrustning till alla typer av utryckningsfordon och miltära. De byggde även om skåpbilar till VV.

Fast Volvo bygger och installerar allt i deras fabrik i Torslanda.
Försök att ringa eller maila, är en speciell avdelning där som gör installationerna.
Du råkar inte veta vad den avdelningen heter?, hittar inte mycket på Volvos hemsida om något sånt, det var betydligt lättare med S80 Ambulans, mailade Nilssons i Laholm och hade komplett schema i mailen dagen efter.

/Mats
av blådåren
På dom målade bilar jag fått se i p2 serien så är mycket av installationerna rätt lika "standby:s" system !?.
"standby" är isf en firma i trollhättan som gör utrustning till just utryckningsfordon.

På tidigare polisfordon så byggdes ett separat elsystem för utbyggnaden, och detta startades med en dedikerad knapp i en kontrollpanel för "polisfunktioner" .
Denna panel finns fortfarande, och aktiveras på samma sätt, misstänker därför att det fortfarande handlar om ett extra påbyggt elsystem.
av Matsand
blådåren skrev:På dom målade bilar jag fått se i p2 serien så är mycket av installationerna rätt lika "standby:s" system !?.
"standby" är isf en firma i trollhättan som gör utrustning till just utryckningsfordon.

På tidigare polisfordon så byggdes ett separat elsystem för utbyggnaden, och detta startades med en dedikerad knapp i en kontrollpanel för "polisfunktioner" .
Denna panel finns fortfarande, och aktiveras på samma sätt, misstänker därför att det fortfarande handlar om ett extra påbyggt elsystem.
Jo, det är med all säkerhet Standby:s system man använder, det används t.e.x. i Nilsson ambulanserna också, ett rätt smidigt busskommunicerande system, manöverpanelerna är väldigt lika i ambulans och polis bilarna, även SAAB använde detta för sina utryckningsfordon och ett gäng andra ambulanspåbyggare använder också deras system, finns nog i en majoritet av de svenska utryckningsfordonen.

Misstänker att det finns en hel del likheter med systemen i Nilsson ambulanserna, det är ju i grunden samma saker man gör, slå på siren och diverse lampor som blinkar, fast polisen har lite funktioner för att aktivera stoppsignal och styrning av lås för bakdörrarna som ju inte finns på en ambulans (och ambulanserna har i sin tur en del som inte finns på en polisbil).

Var in och kollade på TIS hos Volvo, TIS skall tydligen tydas som Technical Information Shop, men jag hittade inget om elscheman där, men jag har mailat dom och frågat om det går att beställa sådana också, får väl se vad dom svarar.

/Mats
av blådåren
Just låsfunktionen i bakdörrarna är troligen en kombination av ren "hardwiring"/omkoppling och om jag minns rätt en liten brytare som sticker ut genom dörrklädslen och därmed påverkas av dörrens mekaniska rörelse, och spärrar det "vanliga" c-låsets styrning.

Vill minnas att det satt en liten panel med knappar i handsk-facket för manuell styrning av låsen bak !?.
Detta ingår inte i standby:s system iaf !.
av Matsand
blådåren skrev:Just låsfunktionen i bakdörrarna är troligen en kombination av ren "hardwiring"/omkoppling och om jag minns rätt en liten brytare som sticker ut genom dörrklädslen och därmed påverkas av dörrens mekaniska rörelse, och spärrar det "vanliga" c-låsets styrning.

Vill minnas att det satt en liten panel med knappar i handsk-facket för manuell styrning av låsen bak !?.
Detta ingår inte i standby:s system iaf !.
Tror att även detta byggts in i Standby:s styrsystem på senare modeller, i alla fall har manöverpanelen för Siren/Blåljus/Stoppljus/Sökarljus också ett par knappar med dörrsymboler och en nyckel på, vilket jag tolkat som manövrering av lås i respektive dörr, kan ses på bild i Teknikens Världs test av en Volvo V70 polisbil. http://www.teknikensvarld.se/bildgaller ... #imageView
av blådåren
Den bilden var tagen på en V70 II 08- .

På generationen äldre ,V70N 00-07 (p2) så var det ett äldre system , på dessa fanns det inga dörrknappar på kontrollpanelen .
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Avdelningen heter Volvo Specialvagnar och ligger som tidigare sagts på området i Torslanda. Just dörrlåset är på dessa tidigare modeller i alla fall omkopplat i b-stolpen om jag minns rätt. Kopplar man ur standby-styrsystemet så måste man in i stolpen och koppla tillbaka för att få c-låset att lira på alla dörrar igen.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.