Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Avarage
Hej!

Vilka årsmodeller av dieselmotrerna 2,4D/D5 skall man undvika om man vill ha lång livslängd/driftsäkerhet?
Ryktena säger mig att vissa årsmodeller har aluminiumtopp som sällan håller längre än 25000 - 30000 mil innan man måste renovera (ex. plana toppen, byta ur ventiler).
Stämmer detta? Vilka årsmodeller gäller detta i så fall?

Hur stor skillnad är det i servicekostnad för en motor MED partikelfilter vs. en UTAN?
Och vilket år införde man partikelfilter på dessa motorer?

Mvh!
// Niklas

DS Råkade posta samma tråd i forumet för äldre modeller av V70 så tyvärr finns samma tråd på 2 ställen!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ingen skillnad i servicekostnader då det är samma motorer i princip. De nyare har väl haft mest problem med virvelspjällen. Det där med topparna har jag inte läst någonstans. Skall du ha den bästa D5:an så är det ju i 02-05 som gäller skriver de flesta och även Volvoverkstaden som jag ibland anlitar säger att de har minbst problem med dessa. De har för övrigt väldigt lite problem med dieslarna över lag.

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]

Du menar: Ur bruk? :-D Korrekt, Jag har uppdat[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]