Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swahn
Hej!

Jag skulle vilja dra en kabel från kontakten fram på passagerarsidan till skuffen för att få en 230v kontakt där jag har tänkt att koppla en batteriladdare. Jag har tittat runt i bilen men vet inte exakt vart det passar bäst och är lättast att dra kabel. Finns det någon som kan ge mig något tips på vart det passar bäst att dra en kabel? Kabeln jag har tänkt att använda är en vanlig utomhuskabel för 230v, bör jag använda någon annan typ av kabel?

Tacksam för alla svar!
av monza
Om syftet är att ladda bilens batteri, är det inte lämpligare att montera laddaren i motorutrymmet? Du laddar ju batteriet lika bra därifrån, tänker jag.

Mvh
av swahn
Hade tänkt mig att använda en CTEK-laddare och jag har läst att dom inte är lämpade för montering i motorutrymmet men där kanske jag har fel?
Användarvisningsbild
av Funk
Man kan väl ladda genom cigguttaget så håller man allt inne i kupe'n..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Perc
Cigguttaget slocknar när man vrider av tändningen, tyvärr.

Jag skulle själv också montera laddaren nånstans i motorutrymmet, tror jag.
av monza
Jag tror också att CTEK friskriver sig från att montera laddaren i motorutrymmet, om man inte köper en laddare just för det ändamålet, men det är åtskilliga som gjort så utan problem.
av SAM
Jag har två V70 med CTEK laddare inne i bilen. Jag använder original 230v uttaget för att strömförsörsöja laddarna. Jag har dragit 2 ledad 2,5mm2 kabel från laddarna bak till batteriet. Kabeln är dragen under mattan på hö sida om "kardantunneln, den går sedan in i ordinarie kabelkanal för batterikabeln mellan batteri och motorrum. Ingången i kanalen är under baksätets sittdyna. I anslutning till batteriet har jag monterat 7,5 amp säkring. Fungerar förträffligt och förlänger livet på batterierna. Min 2,5D-01 byttes batteriet i fjol, bilen uttagen aug-00.
Lycka till!
Anders
Användarvisningsbild
av Perc
Vill man göra det lite snyggare så har både Defa och Calix laddare också. Bara att koppla på motorvärmarkretsen.

Sen kompletterar man förslagsvis med reläbox och fjärrkontroll eller tidur inne i bilen. Tanken är den att laddaren alltid ska gå när bilen är ansluten till stolpen. Motor- och kupevärme styr man separat med reläboxen sen. Defa har bättre sortiment av prylar än Calix för detta. Nöjer man sig med ett par timmar laddning varje morgon så kan man ju skippa reläbox och sånt och köra med vanlig timer i motorvärmarstolpen.

20mil vintertid, om du kör lungt, Varfö[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]