Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YR
Jag har en fråga ang fälgar! Provade å slänga på ett par 17" R-fälgar men det tog i fram i hjulhuset
Ja jag vet att det har tagits upp tidigare men... finns det ngt vettigt=billigt sätt att fixa detta??fungerar det med andra 17" fälgar?? (orginal)
Tex amalthea. tethys osv?? R fälgar är sålda så jag letar nytt å undrar vad jag kan ha till bilen en v70n 02á
:roll:
av Pebben
Som du själv skrev så läs i tidigare trådar. Men för att summera:

17" med rätt ET, så kan du köpa styrutslagsbegränsare och montera så kommer det inte att ta i. Dock kommer svängradien att öka så du får samma effekt genom att inte svänga max.
av YR
ET?? kan inget om detta förklara tack :oops:
av Pebben
ET är det mått som bestämmer hur långt ut/in fälgen hamnar från plattan där du skruvar fälgen. Där du köper fälgarna ser till att du får rätt fälgar.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Styrutslags begränsare finns på volvo för ca 545:- ( malmö )
av YR
Ok men finns det orginal fälgar med rätt "ET" för min bil eller ska jag köra med däckskrap eller byta till andra styrutlagsbeg.. eller köpa 16""

Fälg+Däck köper jag beg!!
av haxpet
YR skrev:Ok men finns det orginal fälgar med rätt "ET" för min bil eller ska jag köra med däckskrap eller byta till andra styrutlagsbeg.. eller köpa 16""

Jag kör med 225/45 17" tethys och har inget hjulskrap.
av YR
TACK FÖR SVAREN!!
av Pebben
YR skrev:Ok men finns det orginal fälgar med rätt "ET" för min bil eller ska jag köra med däckskrap eller byta till andra styrutlagsbeg.. eller köpa 16""

Alla originalfälgar som är till till bilmodell har rätt ET om ingen har modifierat dem. Det är väldigt olika vad det verkar om man läser här för vilka det skrapar i eller inte. Jag har de "största" begränsarna vilket medför att det nästan är pinsamt att köra runt på en parkeringsplats. Känner mig som en gammal tant som måste backa en gång för att komma in på en vanlig parkeringsplats. Det är dock ända nackdelen för natlurligtvis märker du inget vid övrig körning där det inte är trångt. För mig tar det inte i med 225/45 17 (vinterdäck) men med Pegasus 18" och 235/45 18 tar det i väldigt mycket. Behöver inte ens svänga max för att det skall skrapa i vilket också blir pinsamt när man kör runt på parkeringen och det skrapar så fort man skall runt nånstans.
Så 17 tums med största begränsarna eller mindre tror jag skall funka.

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]