Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Hej

Jag har för mej att sådan här grejer har varit på tapeten förr, men jag hittar ingen topic.

Dom flesta vet ju att bakrutetorkaren gör ett svep om man lägger i backen ( R) om man har framrutetorkarna på, eller har regnsensorn inkopplad (i alla fall på -05).

Jag tycker inte om att den gör så, ibland så är ju bakrutan ganska torr och skitig, och då blir det lätt repor i rutan. Kan man få bort den här funktionen?

En annan sak gällande triptronic-lådan.
Den funkar ju så att om man vill växla upp så trycker man spaken framåt och ner så drar man den bakåt. Men jag skulle vilja ha det tvärtom. Går det?
Det är oftast vid omkörningar som jag ibland använder det manuella läget i lådan för att själv bestämma växel före en omkörning. Och när man då axar allt för vad tygen håller så trycks man ju bakåt och det skulle kännas mera naturligt att dra spaken mot sej (bakåt) när man sen vill växla upp.
av NCR
haxpet skrev:Hej

Jag har för mej att sådan här grejer har varit på tapeten förr, men jag hittar ingen topic.

Dom flesta vet ju att bakrutetorkaren gör ett svep om man lägger i backen ( R) om man har framrutetorkarna på, eller har regnsensorn inkopplad (i alla fall på -05).

Jag tycker inte om att den gör så, ibland så är ju bakrutan ganska torr och skitig, och då blir det lätt repor i rutan. Kan man få bort den här funktionen?

Den funkar ju så att om man vill växla upp så trycker man spaken framåt och ner så drar man den bakåt. Men jag skulle vilja ha det tvärtom. Går det?
Det är oftast vid omkörningar som jag ibland använder det manuella läget i lådan för att själv bestämma växel före en omkörning. Och när man då axar allt för vad tygen håller så trycks man ju bakåt och det skulle kännas mera naturligt att dra spaken mot sej (bakåt) när man sen vill växla upp.
"Trycks bakåt"?

Skaffa en 140hk så slipper du detta hemska problem. :D
Användarvisningsbild
av _Rick_
Haxpet:

ja du kan ta bort torkarsvepet. Det är bara en parameterändring. Ingen mjukvara.
Användarvisningsbild
av elmuppo
haxpet skrev:Kan "min" Volvo verkstad hjälp till med det här eller måste man hitta någon som kan något?
Närmaste Volvo verkstad kan hjälpa dig med det.
av haxpet
branx skrev:
haxpet skrev:Kan "min" Volvo verkstad hjälp till med det här eller måste man hitta någon som kan något?
Närmaste Volvo verkstad kan hjälpa dig med det.
Och kostnaderna för det?

Är det ingen som har några idéer om det där jag skrev om växellådan?
Användarvisningsbild
av _Rick_
haxpet: Svår fråga. Det tar ca 5 min att fixa det.

Så debiterar de bara hela timmar. Så får du nog betala för en timme.

Ring och kolla med dem
Användarvisningsbild
av Loner
_Rick_ skrev:haxpet: Svår fråga. Det tar ca 5 min att fixa det.

Så debiterar de bara hela timmar. Så får du nog betala för en timme.

Ring och kolla med dem
Njae, jag brukar få betala knappa 300kr för jobbet när dom läser ner ny mjukvara, och jag tror inte dom bara tar 300:-/timmen

/L
Användarvisningsbild
av Bosa
Var och fick bakrutetorkaren ändrad igår, kostade mig 0 kronor men då var det i samband med montering av vinge och en garantiåtgärd(utbyte av SAS modul). Sen uppdaterades program för ECC och motorstyrning också men det täcktes av garantin.
Fick även eluttaget för dragkroken ändrad så dimljuset inte lyser hela tiden på släpvagnen vilket också kostade 0 kronor.
av EvilEd
haxpet skrev:Hej

Håller med om att tiptronic funktionen känns "fel", vill också att den ska växla upp när jag drar spaken bakåt.

/ed

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]