Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Hej på er Volvoägare :).
Detta är mitt första inlägg efter att ha smygläst här ett tag. Verkar vara ett kunnigt och bra forum, så här kommer jag att häcka.

Jag har givetvis en fråga till er. Har tittat på en ny Volvo V70, och vill höra mig för om priset är rimligt för den bilen. Följande data har bilen:

Volvo V70 MY05 2.5T
3515 mil
Barents blå metallic
Business plus plus-paketet (motsvarar summum idag)
Progressiv servostyrning
Delbar dragkrok
Vinge bak
Aluminiumfälg Orpheus med lågprofildäck i gott skick
Fabrikstonade rutor

Har tittat på bilen, ser jättefin ut, någon liten repa på tanklock och ena dörren annars ingenting. Bilen har nybilgaranti till sept i år och vagnskade till sept 07.

Killen vill ha 250 000 kr för bilen (privatperson). I mina öron verkar detta vara en riktigt bra affär efter att ha jämfört en del. Vad tycker ni, verkar detta vettigt? Vore jättetacksam om ni ville komma med lite inputs, måste bestämma mig rätt så snart.
av TobbeÖ
Ganska ok men kanske något högt? Jag gav 259.000:- för min 2,5T med automat och 3600 mil på mätaren. Dock "bara" business+ men även progressiv servo och vinge. Min är uttagen i nov -04. Det priset jag gav var dock hos handlare så det borde kanske vara lite billigare privat? Detta var tre dagar sen. Enligt bilpriser.se skulle min bil vara mycket billigare men det verkar inte stämma med utbudet...
av lirsa
Tack för svaret. Jag prutade lite idag och skall hämta bilen nu. 240 000 kr är vad jag kommer att ge. Surfade in på bilpriser.se men deras priser verkar inte riktigt överensstämma med verkligheten. Med den utrustningen så ligger dessa bilar mellan 260 000 kr - 290 000 kr hos en bilhandlare. Så det känns som om jag gjort ett bra köp. Dessvärre utan några som helst garantier eller så, men tre månaders nybilsgaranti kvar. Något jag bör kolla upp eller åka till en auktoriserad verkstad för ett "klaga" på och byta ut innan den går ut? Hur är det med bromsarna på de lite nyare V70? Inga vibrationer nu iaf. Glömde en utrustning, det är en träsportratt också :).
Användarvisningsbild
av greeeken
lirsa skrev:Tack för svaret. Jag prutade lite idag och skall hämta bilen nu. 240 000 kr är vad jag kommer att ge. Surfade in på bilpriser.se men deras priser verkar inte riktigt överensstämma med verkligheten. Med den utrustningen så ligger dessa bilar mellan 260 000 kr - 290 000 kr hos en bilhandlare. Så det känns som om jag gjort ett bra köp. Dessvärre utan några som helst garantier eller så, men tre månaders nybilsgaranti kvar. Något jag bör kolla upp eller åka till en auktoriserad verkstad för ett "klaga" på och byta ut innan den går ut? Hur är det med bromsarna på de lite nyare V70? Inga vibrationer nu iaf. Glömde en utrustning, det är en träsportratt också :).
M Testa bilen innan du köper den
Användarvisningsbild
av Jensen
Ska han M-testa en 05 på 3000mil, driver du eller nåt???
Användarvisningsbild
av Brainy
Det kan väl vara smart för att hitta e.v. fel. Finns mycket som kan gå sönder på 3600mil.

Vill minnas att mammas förra volvo gick sönder på väg hem från återförsäljaren dvs < 1mil, iofs förarmisstag men även sådana skador hittas ju på ett m-test, inte bara "vanliga" förslitningsskador.

Men har han nybilsgaranti så kan han ju iofs göra testet efteråt och sen nyttja garantin (om det inte är förarmisstag då)

/Anders
av lirsa
Hämtad!
Vilken pärla det är, superlycklig :).

Nu skall jag boka tid hos den lokala bilrekonden, 2000 kr billigare än Ditec m fl och ett helt suveränt resultat. Dock ingen ful dekal på bilrutan, vilket inte gör något alls... JAg gör det för min och bilens skull, tror inte det har någon betydelse vid en ev färsäljning längre fram. Förutom då att bilen kommer se förbaskat bra ut då med...

Så, några tankar kring MY05? Speciella brister eller så man skal tänka på? Inga barnsjukdomar på den? Tänker på att det är en rätt omfattande facelift och så...

Känns underbart nu iaf! Och tack för tipsen, det blev dock inget M-test. Det är ju lite nybilsgaranti kvar.
Användarvisningsbild
av Stoffe
lirsa skrev:Känns underbart nu iaf! Och tack för tipsen, det blev dock inget M-test. Det är ju lite nybilsgaranti kvar.

Inget M-test pga att det kostar ett par - tre tusen?
Akta så inte snålheten bedrar visheten! =)
av lirsa
Det kan hända att det var lite otaktiskt. Men jag ansåg inte dte så nödvändigt då bilen är så pass ny, med nybilsgaranti kvar. I vilket fall som helst så är det försent, bilen är köpt.

En lite konstig sak bara; all rutor utom den som sitter baksäte höger är fabrikstonade. Innebär et att rutan är bytt eller är det vanligt att man lämnar just en ruta otonad? Går detta att åtgärda i efterhand (tona så det ser likadant ut)? Märkligt är det och inget jag såg på direkten ;).
av nevyn
Om alla rutor är tonade är det ingen fabrikstoning.

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]