Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inga onormalt stora däck utan det är en uppsättning Bridgestone 225/45/17 som skall passa till ett par Volvo Tethys fälgar

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-425369

När jag har läst på forumet så verkar det som att min bil max kan använda 205 i brädd, men med det största svarta styrstoppet som är till för 225/45 borde jag kunna använda däck med 225 cm brädd. Men icke det tar fortfarande i. Vad kan jag göra nu? Har ni några förslag?

Kan det ha att göra med att Offseten på dessa fälgar är 49 mm och att detta är ett för högt värde for en Volvo S60 -02 140hk. Vet inte vilken offset jag hade på mina tidigare fälgar.

Känns som det bara finns en sak att göra och det är att montera så kallade spacersför att få ner ET värdet, men hur stora skall dom vara och var hittar man bra kvalitets spacers och om man monterar spacers behöver man då nya bultar?
Jag har köpt dessa på skruvat

http://www.skruvat.se/Styrstopp-lankarm-P20108.aspx

När man kollar här http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... onster.pdf så ser man att S60 har ett ET på 43 betyder det då att jag behöver 7mm spacers på varje sida för att komma upp i ett ET på 49 som dessa fälgarna har?

Det sjuka är att om man kollar i Volvos tillbehörskatalog till just min bil så finns det en uppsjö med fälgar som har ett ET på 49?
Jag har 225/45-17 på mina vinterfälgar med ET49 vilket min bil är reggad med och de tar inte in nåt alls.
Och på sommaren har jag 225/40-18 ,och dessa tar heller inte i någonstans.

Jag skulle föreslå att du kollar vad Volvo tar för sina styrstopp för T5 och jämnför med dem du har idag,
Skall väl inte vara några problem att lämna tillbaka dem(så länge man bryter plastförpackningen) om de skulle vara lika stor som de du har idag.
Ska åka in till Volvo och kolla om det finns några andra styrstopp men jag är tveksam till att det finns några större än dom jag har. Någon här som har erfarenhet av att monter spacers på en S60. Hittade ett par på spacer.se som verkade betydligt kraftigare och bättre än de som finns på tex biltema, frågan är bara om Navutsticket är tillräckligt långt för att montera en 7mm spacer.
Finns det inte interna "styrstopp" i styrväxeln oxå? Som kompletteras med stoppen på länkarmarna? Hur som helst du kan ju schimsa ut dina stopp med brickor oxå. Skruvarna som håller stoppen är ju långa så nån cm med brickor på varje skruv borde inte vara några problem.
Jag skulle gissa att styrstoppets plastbit "bottnar" mot länkarmen. Börjar man shimsa upp med brickor så känns det som att man går och kröker sönder styrstoppet istället eftersom det inte finns stöd bakom. Det är ju ändå en del kraft bakom då man kör med fullt styrutslag.

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]