Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoS6002
Hejsan.

Jag skall koppla in ett slutsteg och vidare en baslåda till min Volvo S60 -02. Allt skall förmodligen placeras i skuffen.
Nu har jag sökt och sökt och sökt och sökt på olika forum på en bra guide som täcker allt som behöver täckas för en installation av slutsteg och baslåda

Vad jag redan vet:
1. Jag skall köpa en Volvo 2 Adapter från Backesljud för att få tillgång till lågnivåutgångar från min originalstereo som är en HU-603, jag köper den adaptern för att jag vill behålla originalslutsteget (PA-200) som driver original högtalarna i bilen men vill koppla in ett extra slutsteg som ska driva min baslåda.

2. Jag vet hur jag får ut stereon.

Vad jag hemskt gärna skulle vilja få svar på:
1. Vart skall jag dra remoten ifrån? Någon här i forumet "blådåren" har kommit med ett bra förslag att dra den från antennförstärkaren.
Det låter utmärkt, MEN vart sitter den exakt på min S60? Är det någon snäll själ som kan ta ett foto och ladda upp? Jag har googlat sönder mig för en bra bild som visar detta på en Volvo S60 -02.

2. Remoten borde vell även kunna dras från någon av de kablarna som går in bakom stereon, vad jag förstår så är det den GRÖNA multikontakten bak i stereon som är ström kablarna samt lite annat. Jag har förstått vilken som är plus och minus men antar att någon även är en remote kabel.
Är det någon som vet vilken det är eller måste jag mäta mig fram?

3. Vad händer om jag kopplar ur batteriet under tiden jag gör dessa modifikationer/inkopplingar?
Vissa säger att stereon låser sig när jag kopplar på strömmen igen och vill ha en kod som jag inte har någonstans.
Andra säger att AC:n kommer fucka ur och ge felmeddelanden. Någon här som har erfarenhet av detta?

4. Rekommenderar ni att jag kopplar ur batteriet eller har det inkopplat?

Så... får jag svar på dessa frågor så kommer jag när som helst, efter att jag fått adaptern såklart koppla in slutsteget.

Tack på förhand.
Bild

Visar denna bilden antennförstärkaren (Den gröna)??? Isåfall löste jag det problemet nu, jag använde engelska =) Finns alltid mycket information på engelska =)

Fast då kvarstår ju frågan vilken som är Remoten där framme bakom stereon, för hittar jag den där så tar jag mycket hellre den.
Sen kvarstår ju också frågan angående batteriet.....
av zillen
varför krångla till det? remoten får du ju av den lilla blå sladden på volvo2.

var ett tag sen jag gjorde det och vet inte om det är samma på alla s60 men mitt steg satt under passagerarstolen så det var ju bara att fälla upp/fram stolen så kom man lätt åt. hela monteringen med snygg kabeldragning är ju gjort på 10 minuter :D
zillen skrev:varför krångla till det? remoten får du ju av den lilla blå sladden på volvo2.

var ett tag sen jag gjorde det och vet inte om det är samma på alla s60 men mitt steg satt under passagerarstolen så det var ju bara att fälla upp/fram stolen så kom man lätt åt. hela monteringen med snygg kabeldragning är ju gjort på 10 minuter :D

Jahaaa, är det det den blåa kabeln är på Volvo2 Adaptern. Okej, tack. Då kommer jag koppla den till Remoten på mitt slutsteg då. Mitt originalslutsteg skall jag inte röra. Jag skall alltså koppla in ett till som skall sitta i Skuffen.

Känner du till något om batterifrågan jag också ställde?

Tack för svar. Grymt.
av zillen
om det är så att ditt originalsteg sitter under passagerarstolen så tar du ur sladden som går till det. sätter den i volvo2 adaptern sen sätter du den runda sladden från volvo2 adaptern i ditt originalsteg. sen kopplar du in lågnivåkabel samt remote kabeln som du sedan drar till skuffen. tänk på att fästa upp allting under stolen så att det ser snyggt ut och inte kan haka upp sig någonstans när du flyttar sätet fram och tillbaka.

när jag monterade mitt så kopplade jag inte ur batteriet. kan väl anses som riskabelt av en hel del här på forumet. är man noga med det man gör och inte kortsluter något så ska det inte hända något.

men ser heller inte att det skulle vara någon fara att hänga av minuspolen under den tid du kopplar.

lycka till :D
zillen skrev:om det är så att ditt originalsteg sitter under passagerarstolen så tar du ur sladden som går till det. sätter den i volvo2 adaptern sen sätter du den runda sladden från volvo2 adaptern i ditt originalsteg. sen kopplar du in lågnivåkabel samt remote kabeln som du sedan drar till skuffen. tänk på att fästa upp allting under stolen så att det ser snyggt ut och inte kan haka upp sig någonstans när du flyttar sätet fram och tillbaka.

när jag monterade mitt så kopplade jag inte ur batteriet. kan väl anses som riskabelt av en hel del här på forumet. är man noga med det man gör och inte kortsluter något så ska det inte hända något.

men ser heller inte att det skulle vara någon fara att hänga av minuspolen under den tid du kopplar.

lycka till :D

Ahhhh!! TACKAR. Jag var helt insnöad med att jag var tvungen att koppla adaptern på baksidan på stereon. Men nu inser jag ju att det är precis samma sak som att koppla den som du säger att jag skall göra. Japp mitt slutsteg (PA200) sitter under passagerarstolen.

GRYMT mycket tack för svaren. Jag ringde Backes och de skall få in adaptern igen till på Torsdag. Då tänker jag beställa den, sedan skall jag fixa övriga grejjor till mitt lilla "bygge".

Jag är dig evigt tacksam hahah.

När jag är klar så tänker jag nog skicka upp lite bilder här för sakens skull, inte för att någon kanske bryr sig men ändå. Då kanske andra kan få hjälp av detta. Tänker även lite senare koppla in en såndär AUX-adapter som finns att köpa till originalstereon.
av Tobzter
Adaptern ska sitta bak i stereon där orginal steget går in..dra ut sladde i stereon till steget stoppa in den i adaptern..adapter sladden sedan in i stereon..då har du blå remote från adaptern..sen 2st lågnivå utgångar
Tobzter skrev:Adaptern ska sitta bak i stereon där orginal steget går in..dra ut sladde i stereon till steget stoppa in den i adaptern..adapter sladden sedan in i stereon..då har du blå remote från adaptern..sen 2st lågnivå utgångar
Tjenare, tack för visat intresse att hjälpa =)
Precis som du säger tänkte jag göra tills "zillen" här ovan nämnde en annan variant.

Om man tänker efter är det ju precis samma sak man gör. Eller? Adaptern hamnar i bägge fallen mellan stereon och originalsteget. För mig som är lite halvt klumpig med fingermotoriken så uppskattar då ju jag om det går lika bra att koppla in adaptern strax Innan originalsteget istället för strax Efter stereon. För då behöver ju inte jag ens rycka ur stereon ur sin håla, utan den kan sitta kvar där.

Dessutom blir kabeldragningen då enklare för mig eftersom slutsteget + låda skall sitta i skuffen.

Det borde ju inte spela någon roll vart på vägen mellan stereon och originalslutsteget jag sätter adaptern......eller?

Tack för hjälpen.
Tobzter skrev:Men har för mig att de är en annan kontakt nere på steget jämfört med den runda i stereon
Njae, enligt denna bilden nedan så finns det en DIN kontakt i bägge ändar.

Bild

Rätta mig mer än gärna om jag tänker fel.
Jag är ganska ny inom detta område.

Det jag tänker på nu är om man skulle ta och löda ihop en adapter själv.... Men då måste jag ha någon typ av kopplingsschema vilket jag inte har.

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]