Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag har en XC90 -03. Bromspedalen pyser efter man bromsat,för att sedan sluta pysa och sedan börja igen efter man bromsat.
Jag kollade där bromspedalen satt (inne i bilen) där går en kolv genom torpedväggen. Över kolven är en gummidamask, tar man bort damasken sitter det en packning runt kolven och där den går in i torpedväggen. Därifrån pyser det. Tar man bort packningen blåser det storm:-), och det går en pump i motorrummet som antagligen bygger upp lufttrycket. Jag tog bort den och fettade in kolven för att sedan trycka tillbaka packningen igen. Nu pyser det inte efter jag bromsat, men det pyser lite lite hela tiden, pumpen startas ibland. När jag kände på packningen så kändes den som den gått sönder något och där borde felet vara. Så jag tänkte byta denna packning, eller har ni andra några förslag?

Problemet är att få bort den stång som sitter på kolven och som fästes i bromspedalen, för att därigenom ta bort den gamla packningen. Det är någon guldig konstigt klips som håller fast kolv-stången på bromspedalen.
Vet ni hur jag får bort detta klips?

Tog lite bilder. Första bilden visar damasken och där packningen sitter. Andra bilden är clipset, tyvärr blev det en dålig bild.

Bild

Bild
av vadfan
det är inte packningen som är problemet utan en backventil. Den reparationen är dyr så till och med volvo rekommenderar att man köper reservdelarna på skroten då de kostar ca 10k att köpa.
av VolvoXC90
vadfan skrev:det är inte packningen som är problemet utan en backventil. Den reparationen är dyr så till och med volvo rekommenderar att man köper reservdelarna på skroten då de kostar ca 10k att köpa.
Är du verkligen säker på det?
Felet är ju egentligen fixat, fast det läcker lite där packningen är sönder.
Känns lite dumt att lägga 10 papp om nu en packning för någon hundralapp som man kan byta själv kan kanske laga det.
av vadfan
VolvoXC90 skrev:
vadfan skrev:det är inte packningen som är problemet utan en backventil. Den reparationen är dyr så till och med volvo rekommenderar att man köper reservdelarna på skroten då de kostar ca 10k att köpa.
Är du verkligen säker på det?
Felet är ju egentligen fixat, fast det läcker lite där packningen är sönder.
Känns lite dumt att lägga 10 papp om nu en packning för någon hundralapp som man kan byta själv kan kanske laga det.
Själva gummit är bara där för att skydda ej täta så visst du har fixat pysljudet men du har egentligen inte lagat problemet. Det är dock ej varligt att åka runt med bromsarna kommer ej plötsligt sluta fungera av detta enligt min volvo verkstad. så jag lagade aldrig detta utan accepterade pysandet och efter ca 5 år slutade det plötsligt.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]