Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter78
När jag har ecc:n på och stannar och stänger av motorn fortsätter fläkten att gå på ecc:n. Inte en kort stund, utan länge. Sist gick den en halvtimme, då kopplade jag bort polerna på batteriet. Kylan och allt fungerar hur bra som helst. Någon som upplevt samma sak eller har någon kännedom om detta?

Bilen är en V70 2,4t -01
Användarvisningsbild
av _Rick_
finns nåt som heter 'eftergång' på kupéfläkten. Det är för att torka upp förångaren (evaporatorn) så det inte blir mögel = dålig lukt.

Det är normalt. Din volvoverkstad kan stänga av det om det retar dig :)

Eftergången styrs av temp etc. Och den startar när den känner för det. Svårt att säga om det var det som hände dig. Men eftersom det är varmt ute så ligger det nära till hands.
av peter78
ok! kan nog vara som du säger. Nej det irriterar inte men tömmer den inte batteriet när den startar när den behagar? Hade AC i min förra bil och den uppförde sig inte på samma sätt, så man är lite ovan med alla moderniteter :lol: . En annan fråga, någon som vet vars kupéfiltret sitter i V70:n? :oops:
Användarvisningsbild
av A80TD
Kupéfiltret:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ght=filter

Utifrån vad jag har läst här på forumet, så övervakar bilen så att batteriet inte körs slut.
Din kupéfläkt verkar iofs bete sig annorlunda än vad som beskrivs i min handbok (2002) ang. torkning av kondensvatten. Där står det att den startar 50 minuter efter att tändningsnyckeln vridits till läge 0, och går sedan 7 minuter.
Användarvisningsbild
av MartinS
A80TD skrev: Din kupéfläkt verkar iofs bete sig annorlunda än vad som beskrivs i min handbok (2002) ang. torkning av kondensvatten. Där står det att den startar 50 minuter efter att tändningsnyckeln vridits till läge 0, och går sedan 7 minuter.

Exakt så beter sig min V70-01.

/Martin
av peter78
Har haft bilen inne på Volvo nu och felsökt ecc:n och allt var normalt. Fick frågan där om vi ville koppla bort den funktionen men det kändes inte nödvändigt när man vet att det ska vara så. De förklarade att kupéfläkten känner av värmen i bilen och går så länge som det är nödvändigt för att torka upp kondensvatten. Men att den stannar när du låser bilen. Så vi testade det, frugan låste in mig och den blev tyst.
Användarvisningsbild
av Stoffe
Min går efter att jag stängt av bilen... Men den kanske startar igen efter 50 minuter då? Aja... skit samma.. fungerar verkar det göra iaf =)
Byta spridare

Går ju inte att jämföra glöd[…]

Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

Frihjulet går väldigt trögt Man k[…]

Tack. Vad jag förstår finns ju inte vol[…]

Lampor + VoC

Ryck ur di små lyktorna som sitter på […]