Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter en ovanligt jobbig dag på jobbet sätter jag mig i bilen för att åka hemåt. Stoppar nyckeln i tändningslåset, vrider om lite, sedan tar det tvärstopp. Tänkte att det var något med rattlåset, men det funkar som det ska. Tar jag ur nyckeln och vrider på ratten så att rattlåset går i, så går det inte att vrida något alls på nyckeln utan att vrida lite på ratten. Men med rattlåset ur kommer jag nästan till "I", alltså så långt att stereo m.m. funkar, där är det tvärstopp. Har aldrig varit med om att det ens kärvat innan. Startade på morgonen och stängde av som vanligt vid jobbet, sedan, nio timmar senare är det stopp. Har provat att koppla bort batteriet en stund, ifall det finns någon elektriskt styrd spärr, men tror inte det finns något sådant. Då jag har automat och det inte går att komma ur P-läget utan tändning så står bilen där den står för tillfället. Vad kan ha hänt och vad gör jag?
Senast redigerad av 1 acrophobic, redigerad totalt 0 gånger.
Efter mycket om och men har jag nu lyckats flytta bilen från jobbet. Fick tillverka en "specialnyckel" till kontaktstycket, gick att vrida om med en vanlig mejsel, men satt även ett stift i mitten som var tvunget att vara intryckt samtidigt. Sedan gick det en vajer mellan tändningslås och växelväljaren, så gick ändå inte lägga i driven. Fick lyfta på plasten runt spaken och trycka med en mejsel på en plastdel som vajern var kopplad till, sen gick det köra. Har ett par frågor.
Hur får jag bort tändningslåset? Går det att borra ur skruvarna till det och få bort det med allt annat (ratt och sånt) på plats? Om det måste bytas, måste jag då beställa en nytt från Volvo för att nyckeln ska passa, eller går det ta ett från skrot och på något sätt flytta själva låscylindern? Måste "ha igång" bilen så snart som möjligt..
Har du provat att rengöra (se länk i inlägg ovan)
Tog lite tid men har fungerat kanon efter det. Värt att testa innan du börjar byta.

Skulle du behöva byta tror jag nycklar/lås måste programmeras om men är inte helt säker.
Jo, ska prova att rengöra först, ju billigare jag kan komma undan desto bättre. Ska ut och undersöka saken lite senare. Om jag åker på att byta borde det inte behövas någon programmering eller bök med nyckeln, om jag beställer ett som passar nycklarna. Förutom transpondern för nyckeln (som jag redan haft bort) och själva kontaktstycket är det bara ett mekaniskt lås vad jag kan se. Om man börjar spreja in en massa 5-56 som du beskriver i ovan nämnda tråd, rinner allt då ut under/vid sidan av låset? Vill inte att en massa 5-56 och skit försvinner in i rattstången..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]