Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tullangen
Volvo s80 2.4T 2001 Drar tjuvström.
här läst lite på forumet om likande problem.
Min bil gör så en gång i veckan ungefär att det inte finns ström till att starta bilen, det bara klickar i den. jag får starta med startkablar och då går den bra i en vecka eller något. jag åker ca 2 mil tur och retur om dagen ungefär.
Någon frågade om centrallåset var ok i en annan tråd med likande problem.
Mitt centrallås knäppar sig på förardörren, när man trycker på knappen på nyckel, så slår larmet och bilen låser sig. men förardörrens låsknapp åker upp igen, men efter en minut ungefär så låser sig förardörren fast låsknappen i dörren inte åkt ned. Så har mitt centrallås vart i över ett halvår utan att batteriet har blivit tomt.
Att den drar tjuvström har kommit sista veckorna.
Och när det har strulat att det inte är tillräckligt med ström för att starta bilen, det bara klickar i den. Då har det varit svårt att öppna bagageluckan, det sitter elektrisk knapp för att öppna bagageluckan, då får man låsa och öppna några gånger med nyckeln innan det går att öppna bagageluckan.
Jag har fått en känsla av att det kanske är bagageluckans lås som krånglar.
Och batteriet kanske inte är det bästa, kanske har suttit i sedan bilen var ny? jag vet inte..
jag tänkte prova med att köpa ett nytt batteri. koppla bort bagageluckan el lås för att om det går utan att det drar tjuvström..

Så vad tror ni? :?:
Har någon haft likande problem? och i så fall hur löste ni det?

hoppas på svar
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Flyttar till rätt avdelning.
av DaXX
Kan inte svära på att det är ditt batteri, men jag har mina aningar om att det kan vara så.
Hade själv strul och jag ska försöka göra historien så kort jag bara kan.

Började på midsommarafton. Bilen stått still i 8 dagar. Startar perfekt.

Midsommardagen, startar perfekt. Åker några km och stannar för att tanka. Lämnar stereon på låg volym för att en vän sitter kvar i bilen. Tankningen tar ca 3 min. Displayen visar "låg batterispänning" och bilen bara klickar. Fixar starthjälp.
Då jag agerar flytthjälp så blir det sammanlagt 3 start/stopp på korta sträckor. Bilen startar perfekt alla gånger. Åker en längre sträcka på 2,5 mil. 4 timmar senare klickar bilen igen och det blir starthjälp.

Dagen efter, bilen startar perfekt hela dagen.

Bilen står sedan 4 dagar, startar perfekt hela dagen.

Dagen efter, klickar och jag byter till ett lånebatteri men den var lika kass den med. Laddar mitt batteri 1 dygn och bilen går igång utan problem.

Dagen efter fungera den bra igen. Men när jag låser bilen sista gången så hoppar centrallåset! Första gången låser passagerardörren upp, och nästa gång jag låser så är det förardörren som låser upp. Tredje gången förblir alla dörrar låsta. Tänkte inte mer på det.

Sedan står den några dagar igen och bara klickar vid start. Laddar batteriet igen och lämnar bilen hos mina föräldrar för att jag inte har tid att lösa problemet just då.
Misstänker tjuvström nånstans, generatorn laddar bara 13.5v vilket inte är världens bästa, men den laddar iaf. Genomför lite tester och kollar jordpunkter men hittar inget speciellt.

Bilen står hos päronen en vecka och min far mäter spänningen på batteriet varje dag. Den faller redigt varje dygn. Självklart klickar den igen.
Felsöker igen utan att hitta något. Misstänkte batteriet så jag laddade en stund och for iväg för att köpa ett nytt.

När jag åker hemåt med det gamla batteriet så blir bilen slö och seg. Känns inte alls som den ska. Inga varningslampor lyser. Åker till päronen igen och stänger av. Mäter mitt gamla batteri som då visar ynka 11.6v!!! Prövar starta direkt efteråt, klickar svagt och alla lampor inklusive panelen slocknar.

Slänger i det nya batteriet och vilken skillnad! Drog igång direkt och generatorn laddar nu 14.2v istället för 13.5v

Som sagt, bilen drog ingen tjuvström som jag misstänkte i början utan det var helt enkelt batteriet som på ca två veckor stegvis försämrades och gav dessa symtom. Ursäkta all text, men jag ville att du skulle ha lite underlag att jämföra med :)
av tullangen
Tack för ett bra och utförligt svar, jag ska åka och köpa mig ett batteri och se om det blir bra, jag hoppas det i alla fall.
jag återkommer och berättar hur det det gått om bilen sköter sig efter batteri byte.
av tullangen
Jag har satt i ett nytt batteri i bilen i dag, så jag får se om det kommer att funka och om den startar framöver. Den startade fint efter batteribytet i dag i alla fall. Jag återkommer om en vecka eller något för att berätta om bilen skött sig.
:roll:
av monza
tullangen skrev:Jag har satt i ett nytt batteri i bilen i dag, så jag får se om det kommer att funka och om den startar framöver. Den startade fint efter batteribytet i dag i alla fall. Jag återkommer om en vecka eller något för att berätta om bilen skött sig.
:roll:
Perfekt! Jag avvaktar och väntar på hur det går för dig, för min bil dummar sig också emellanåt.

Mvh
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]