Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Jag har inte gjort något inlägg här tidigare vad jag kan minnas, men har ändå fått en helsikes massa hjälp via gamla trådar. Så, tack för det :)
Nu har jag fått ett litet bekymmer med min V70 II 2.4D. Om jag kör längs en krokig väg i 80 km/h eller mera så beter sig styrningen väldigt märkligt, och MÄRKVÄL, endast vid sväng till vänster. Det börjar pumpa i ratten, ibland så pass hårt att man får hålla i ordentligt,

Vi kan genast utesluta däck fälgar och hjullager, eftersom dessa är OK med 100% säkerhet.

Har någon varit med om samma fenomen och kan berätta vad det handlar om??
matti111 skrev:Hej på er!

Jag har inte gjort något inlägg här tidigare vad jag kan minnas, men har ändå fått en helsikes massa hjälp via gamla trådar. Så, tack för det :)
Nu har jag fått ett litet bekymmer med min V70 II 2.4D. Om jag kör längs en krokig väg i 80 km/h eller mera så beter sig styrningen väldigt märkligt, och MÄRKVÄL, endast vid sväng till vänster. Det börjar pumpa i ratten, ibland så pass hårt att man får hålla i ordentligt,

Vi kan genast utesluta däck fälgar och hjullager, eftersom dessa är OK med 100% säkerhet.

Har någon varit med om samma fenomen och kan berätta vad det handlar om??

Lite servoolja? (kolla nivån)

Drivremmen spänd?

Det du kan pröva är att göra en riktigt kraftig sväng med allt avstängt ( asså radio Ac osv osv så du inte missar ljudet)

och lyssna om servon låter ansträngd efter den svängen,. isf kan det vara remmen eller nivån
Hade liknande symptom på min V70 vid väntersvängar, fast även i låga hastigheter. Dröjde dock inte länge innan jag insåg att styrväxeln läckte olja. Utöver det var returröret också pajj.
köpte begagnad för 1700:-, men fick punga ut 4000:- för arbete & framvagnsinställning.

Som föregående skribent skriver, börja med att kolla oljenivån på styrservon
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]