Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poan
Hej
Bilen: S80, 6:a, -99, 300K km
Problemet: Det har blivit svårare och svårare att få in 5:an. jag får "joddla" mer och mer med spaken.
Fråga: Finns det några slitdelar i spakstället som kan bytas/smörjas?

P-O
av chrippa1
Hej. Hade när jag köpte min bil en s80 -99 en väldigt slapp växelspak med svårighet att lägga i växlarna. Ungefär som en sliten joystick till en gammal VIC64 :wink:
Lösning: Bort med panelen runt spaken. Tog bort de 3 skruvarna som sitter där spaken går ner (vid kulan).
Lyfte upp den svarta lösa ringen som skruvarna höll fast.
Gjorde distanser till tryckskivan eller vad det kan heta som spänner åt så att det ska bli mer distinkt oc h inget sladder.
Dessa gjorda av vanligt papper. Runda med innermått på 35mm och yttermåt på 45mm. Blev ungefär 12-14 stycken. (Får prova sig fram)
Klippte igenom på ett ställe så man kan trä igenom spaken. Skruvade åt de fyra bultarna som håller växelspaksstället. (en satt helt löst)
Smörjde upp Vajrarna som går till växellådan. Och sist men inte minst, isolerat runtomkring så att det inte låter när man växlar.
Resultatet: Det blev en enorm skillnad, mycket enklare att få i växlarna samt en stum och osladdrig spak.
10 minuters jobb.
Kan vara värt att prova.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]