Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har fått något lustigt fel som ger irriterande ljud ifrån sig. Först när jag startar bilen kommer det något skrapaktigt pysljud som går över efter ett tag.
Sedan blir det något skrapljud när det blir motstånd för styrservon. Tex om jag svänger i låga hastigheter eller om bilen står stilla.

Sedan blir det något vinande ljud följt av något slags klick, låter som om en ventil stängs eller att ett "lock" läggs på när jag från kallstart gasar iväg bilen uppåt 3000 rpm. Har inte dokumenterat exakt varvtal.

Sedan klickar det till lite till och från bakom instrumentpanelen.

Alla konstigheter kom på samma gång och det känns helt plötsligt som att "allt" är på väg att gå sönder på bilen :cry:

AC är bytt och reparerad i våras så den räknar jag bort. Får ljuden oavsett om fläkt är på 0 med AC off.
Gasregulator är bytt för 2 år sedan, senast den var kass lät det inget, det bara la av.
Kan tillägga att jag tycker styrningen varit lite kass på senare tid. För inte allt så länge sedan blev bilen trögstyrd och höll sig så efter att ha varit sladdrig ett tag. Men nu är den tillbaka och känns lite mer som "vanligt".
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]