Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har precis blivit ägare till en xc70 -07, köpte den med vetskap om att stereon inte fungerade! Det knäpper till i högtarna konternueligt ca var 5 sek. Det spelar ingen roll om stereoenheten är påslagen eller avstängd! Det är premiumsound med ett pa-300w slutsteg under framsäter! Tar jag ur isokontakten med ström och jord från steget, fortsätter det även då att knäppa i högtalarna! Tar jag även ut isokontakten med högtalarkablar tystnar det! Jag har köpt ett nytt slutsteg(beg från skroten,testat) satt i isokontakterna i det nya steget men samma knäppande ljud! Har kollat säkringar till både steg och stereo till vänster om ratten!

Har sökt på forum och google ringt till flera volvoverkstäder! Många gissar på jordfel eller slutsteget! Jag ska imåb av tid lämna in bilen för datadiagnostik och se om dom kan hitta felet! Då stereoenhrten är ganska dyr vill man ju inte köpa en ny utan att veta att det är den som är problemet! (hu-850)

Någon som känner igen symptomen eller har en bra gissning på vad det kan vara! Ska åka på semester 180 mil nu på fredag men hoppet om billjud tills dess börjar försvinna:)
Senast redigerad av 1 WilliamB, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för ditt svar! Du menar alltså vid ett kabelbrott till en av högtalarna slås alla högtalare ut då? Tycker resterande högtalare borde funka då! Hade ut stereon igår men blev inte mkt klokare för det, det bör tilläggas att vid ett tillfälle under min ägarperiod(drygt en vecka) har stereon hoppat igång och fungerat 2 tim! Märkligt! Börjar misstänka internt fel i stereoenheten! Verkar inte vara något vanligt fel! Ingen som känner igen problemet?
Har haft inne bilen på felsökning(bilia). Fick felkoden aum-47FF föstärkare felaktig installation. Cem-1a59 kommunikation med aum-styrenhet, signal saknas! Han inte få ljudet att funka innan semestern v34! Körde ca 150 mil tor, under denna tiden hoppade stereon igång vid två tillfällen och fungerade i ca 15-20 min! Konstigt! Har nu testat med ett begagnat (fungerande) slutsteg och samma problem. Min gissning är att signalkabeln måste bytas ut mellan huvudenheten och slutsteget? Det måste väl vara där problemet ligger? Vad tror ni?
Har samma problem som du. Tänkte försöka att kolla anslutningarna på vänster framdörr-högtalare eftersom det är denna dörr som används mest. Tänkte att ev kablarna i gångjärnet slits mest på denna dörr. Ska kolla detta som sagt. Inte helt lätt att få bort dörrsidan dock. Kanske måste förse mig med nya clips innan man börjar...
Har nu testat byta samtliga kablar mellan stereo och slutsteg, såsom signal, ström,jord och alla högtalarkablar. Till min besvikelse ingen skillnad! så nu har jag dubbla uppsättningar av kablar och slutsteg:) Körde en sträcka på 55 mil i helgen. efter tio mil hoppade ljudet igång och allt fungerade klockrent hela resan. kom hem stängde av bilen, startade igen, samma sak knäpper bara i högtalarna. märkligt minst sagt! Kan bara tänka mig att det är huvudenheten, har dessutom fått höra att volvo bytt ut stereapparater av mod hu-850 pga fel på dessa, innefattade bara vissa chassinummer, dock ej mitt. Byter huvudenhet nästa vecka så får vi se, blir tokig om det fortfarande inte funkar då:)
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...