Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är lite bekymrad över viskon på min V70XC -02.
Vi bogserade loss en gammal skruttbil från sin uppställning på en gräsmatta häromdagen, och det var en aning blött ute. Jag backade till med XCn och kopplade på. Skruttbilen satt hyggligt fast i hjulgroparna, så jag fick gasa på, och det släppte för hjulen på XCn. När jag senare studerade hjulspåren såg jag inget som tydde på slir där bakhjulen borde ha varit. Vid framhjulen var det tydligt att hjulspinn hade förekommit.

Hur lång tid ska det ta för viskon att börja driva på bakhjulen? Jag släppte av gasen hyfsat fort efter det började spinna fram, men tillräckligt långsamt för att jag tycker att bakhjulen borde börja driva.

Eftersom jag blev lite orolig för viskon så hissade vi upp XCn senare och lade i växel. Alla hjulen snurrade, men svårt att avgöra hur mycket moment jag fick till bakhjulen.

Förslag, någon?
Shudnawz skrev:Jag är lite bekymrad över viskon på min V70XC -02.
Vi bogserade loss en gammal skruttbil från sin uppställning på en gräsmatta häromdagen, och det var en aning blött ute. Jag backade till med XCn och kopplade på. Skruttbilen satt hyggligt fast i hjulgroparna, så jag fick gasa på, och det släppte för hjulen på XCn. När jag senare studerade hjulspåren såg jag inget som tydde på slir där bakhjulen borde ha varit. Vid framhjulen var det tydligt att hjulspinn hade förekommit.

Hur lång tid ska det ta för viskon att börja driva på bakhjulen? Jag släppte av gasen hyfsat fort efter det började spinna fram, men tillräckligt långsamt för att jag tycker att bakhjulen borde börja driva.

Eftersom jag blev lite orolig för viskon så hissade vi upp XCn senare och lade i växel. Alla hjulen snurrade, men svårt att avgöra hur mycket moment jag fick till bakhjulen.

Förslag, någon?

Volvos AWD system kräver en del innan hjulen kopplas om.

jag drog loss våran husvagn ur ett litet sänke som uppstått eftersom husvagnen stått på samma plats i 4 år.
men det tog nog ett par sekunder med slit på framdäcken innan bakdäcken fick kraftöverföringen

http://www.leftlanenews.com/video-volvo ... u-awd.html du kan kolla filmen så får du se hur det funkar.
defacto skrev:http://www.leftlanenews.com/video-volvo ... u-awd.html du kan kolla filmen så får du se hur det funkar.
Haha, du menar hur det inte funkar. >_<
Ser ju helt värdelöst ut, man undrar om det verkligen sitter en visko på den alls, eller om dom bara har tagit en FWD-bil och lurats.

Men okej, då vet jag att jag inte behöver gråta blod för att den inte gräver gropar med bakhjulen. Förutom att den inte gör det.
Med risk för att det blir lite OT men det där klippet tycker jag... sådär om helt ärligt. Dels så blir det en konstig jämförelse mellan en bil med (förvisso outstanding!!!) konstant 4WD med 50/50 fram/bak och en bil som V70XC med "variabel" AWD och 95/5 fram/bak i utgångsläge och max 60/40(?) att fördela ut. Säjag betvivlar inte en sekund att Subarun skulle klara testen bättre MEN jag undrar om Volvon de testar ens är hel. Kollar man på filmen så händer ju absolut ingenting med bakhjulen, ens vid fullt gaspådrag. Har ju själv en med Visko och hann ju slira runt en del i snömodden i april och jag tyckte då att den var betydligt rappare i AWD:n än det dör testet ger sken av.

Dessutom, häruppe har varenda jävel med lite skog, hästar eller lantbruk en sån där. Många shoppade lös när v70N XC kom och jag har inte hört en enda gnälla över dålig AWD. Och nog färdas de en del på leriga vägar både med och utan tunga släp och hästfinkor.

Well, sorry om jag tog det OT men i mitt tycke säger inte den där videon mer än man redan enkelt konstatera: Volvos AWD ÄR inte lika bra som konstans 4WD.
Det beror också på vad man ska göra med sin AWD. Det finns ju ett test där dom kör upp för en slalombacke. Audi Allroad vinner pga bra kombination av stor motor som orkar hålla flåset uppe och torsendiff som klarar av flera minuters konstant hjulspinn. Volvon klarade sig en bra bit men med låg växel, full gas och hjulspinn orkade inte haldexkopplingen hela vägen utan överhettades och stängde av sig själv.

Sen är ju frågan, hur många kommer nånsin att utsätta sin Volvo AWD för en likadan situation? AWD:n är väl inte aktiv mer än några sekunder i taget under normal körning. Då talar jag om allt från husvagn i lerhål till rödljusrace på vintern.
Fast viskon är ju ingen höjdare. Den gör sitt jobb men det tar lite för lång tid innan den griper in. Sedan ska man ju inte jämföra konstant 4wd med variabel. Är ju som att jämföra en SMART utrymme med en XC90 :shock:
dieselmagnus skrev:Fast viskon är ju ingen höjdare. Den gör sitt jobb men det tar lite för lång tid innan den griper in. Sedan ska man ju inte jämföra konstant 4wd med variabel. Är ju som att jämföra en SMART utrymme med en XC90 :shock:
Tjaa, beror på hur man tänker på det hela. Exempelvis Audis torsendiff är också variabel, men 50/50 som standard precis som en vanlig öppen diff. Den är hjälplös om du inte har grepp på tillräckligt många hjul, och det har dom fixat genom EDL eller vad det heter som är deras variant på TRACS. Den har inte samma möjlighet som Haldexkopplingen att låsa 50/50.

Urkopplingsbar 4WD ala japanska pickuper är väl så konstant det blir men det är inget jag vill ha i en personbil. :)
Perc skrev:Det beror också på vad man ska göra med sin AWD. Det finns ju ett test där dom kör upp för en slalombacke. Audi Allroad vinner pga bra kombination av stor motor som orkar hålla flåset uppe och torsendiff som klarar av flera minuters konstant hjulspinn. Volvon klarade sig en bra bit men med låg växel, full gas och hjulspinn orkade inte haldexkopplingen hela vägen utan överhettades och stängde av sig själv.

Sen är ju frågan, hur många kommer nånsin att utsätta sin Volvo AWD för en likadan situation? AWD:n är väl inte aktiv mer än några sekunder i taget under normal körning. Då talar jag om allt från husvagn i lerhål till rödljusrace på vintern.
Jag vill minnas att det testet gjordes innan Volvos AWD-bilar fick haldexkoppling.
av Andis
Lite OT kanske.

Men har varit nyfiken länge att fråga er här.

Detta problem som diskuterats många gånger med att viscon inte vill driva så mycket bak. Det problemet finns inte alls på Haldex bilarna eller?

Har själv inte märkt det utan tycker det känns som den alltid kopplar in bak snabbt och mycket går ju att ställa på vintern samt inte svårt att göra 4wd hjulspin vintertid med tungt släp bakom. (har inte antispin funktionen på min utan lyckats få tag i en av dom som levererades utan den = går att ställa vintertid :D )
Går att ställa..? På min med haldex finns det inget att ställa, allt sköts automatiskt. Trodde det var så på de med viskokoppling också.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]