Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fisse
Har fått ett mysko elfel... Fick meddelande i displayen i dag om "kontrollera bromsljus" 2 minuter efter det blev det "baklucka öppen" kollade bakluckan när jag stannat och den var ordentligt stängd. Bromsljuset uppe på bakluckan lyser inte, kände på vänster gångjärn/plasten till bakluckan och det var väldigt varmt! Det högra var kallt. Vad kan detta vara? Brott på någon kabel? Och varför var gångjärnet så jäkla varmt? Har inte läst av felkoder, har inte den möjligheten själv...

V70
2,5T
2006

**LÖST**
Ja då var det fixat! Hittade 4 kablar som var helt av samt några som var på gång, kabelhärvan som går i vänster gångjärn var boven i dramat. Löste det med skarvhyllsor och eltejp. Frågan nu är ju hur man löser det permanent? Kan man köpa ny kabel? Eller duger det med lagningen som är gjord?

Tänkte bara fylla på med lite mer info, jag hade ju detta elfel för ett tag sedan och har nu märkt att mitt tanklock låser ordentligt igen! Även bakrutetorkaren går bättre och stannar inte lite då och då, jag trodde motorn var på upphällningen men det var visst kabelbrott som gjorde den seg och konstig. Kanske kan hjälpa någon som har liknade bekymmer med dessa delar? :)
Senast redigerad av 2 fisse, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja rent spontant kanske man kan misstänka kortis?

Inte den blekaste om hur kabeldragningen ser ut men det kanske går att mäta resistansen någon stans och få det bekräftat eller inte?
Användarvisningsbild
av Perc
Kabelbrott i gångjärnet, inte ovanligt.
Användarvisningsbild
av fisse
bensinskalle skrev:Ja rent spontant kanske man kan misstänka kortis?

Inte den blekaste om hur kabeldragningen ser ut men det kanske går att mäta resistansen någon stans och få det bekräftat eller inte?
Ja man har ju läst om folk som har haft detta bekymmer med typ klämda kablar? Men tror att det var på äldre modeller? Dom ser ju väldigt skyddade ut... Man får väl riva ner inredning och se om det är fysisk skada på något? Elfel är så tråkiga... :)
Användarvisningsbild
av fisse
Nu har jag inte kollat så noga, men vad är det för lampor till bromsljuset i bagageluckan? Kan man byta det själv? Måste ju vara belysningen eller kabelbrott?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Känns ju lite märkligt att det skulle bli varmgång, men iof vet jag inte om canbusen är säkrad. Mitt tips gör bilen strömlös direkt och lokalisera problemet för annars finns risk för att ev REM går sönder = dyrt
Användarvisningsbild
av fisse
Tungviktarn skrev:Känns ju lite märkligt att det skulle bli varmgång, men iof vet jag inte om canbusen är säkrad. Mitt tips gör bilen strömlös direkt och lokalisera problemet för annars finns risk för att ev REM går sönder = dyrt
Tack för tipset! Ska riva ner o kolla i dag eller i morgon. Ringde Volvo o frågade om bromsljuset i bakluckan, det finns inga lösa lampor till ljuset utan man måste köpa hela "lyktan" 702:- Hahaha ja det var en dyr lampa! :)
Användarvisningsbild
av Perc
Bromsljuset i bakrutan är ju LED, det finns inga lampor att byta. Det är inget som normalt går sönder under bilens livstid. 702 kr låter fullt normalt för en sån del.
av mbc
Jag har ett bromsljus över om du vill köpa det, pm:a isåfall.
Men jag skulle tro att det är kabelbrott som redan nämnts här och då behöver du inte bromsljuset.
av andy78
Börja med att kolla kablaget efterbrott då det är varmt i gångjärnet.

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....