Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bilen har gått 14000 mil utan större problem. Körs väldigt lite och mest korta sträckor. Vid ett fåtal tillfällen har bilen varit död när jag vrider om nyckeln. Ett batteribyte löste problemet, sen har det kommit tillbaka någon enstaka gång. Laddade då batteriet, som inte hade full spänning, och sen fungerade det ett antal månader igen.

Bytte växellåda (beg från Attracco) pga oljud och lät samtidigt verkstaden (ej Volvoverkstad) göra stor service med stift, olja, kamremsbyte och alla andra remmar, vattenpump och alla filter.

Därefter uppstod följande startproblem.

Startmotorn går runt med bra fart och griper in i startkransen som den skall. Motorn misständer, skjuter bakåt och varvräknaren hoppar upp mot 5000 rpm och ner igen, väldigt oroligt. Efter ett antal startförsök (kan variera mellan 1 och 10, verkar vara slumpen som avgör), startar motorn och går precis som vanligt. Verkar vara oberoende om motorn är kall eller varm, och det uppträder också om man försöker springa igång den. Har inte provat att starta med bogsering.

Efter start säger displayen "Nedsatta motorprestanda" en stund, varefter det släcks.

Verkstadens analysinstrument gav felkod för vevaxellägesgivaren, varefter den byttes till en ny (Volvo Part No 31331765) utan att det hjälpte. Felkoden kvarstår.

Verkstaden provade med annan startmotor och annat batteri utan resultat. De rev ner och kollade att de hade monterat växellådan utan att skada något och kollade att kamremmen var rätt monterad. Det kollade att det inte var några skador på kabeln eller kontakten till givaren. Därefter gav de upp och hänvisade till den lokala Volvoverkstaden.

Volvoverkstaden tog betalt för felsökning och gissade på dubbelmassesvänghjulet. Ett begagnat införskaffades från Attracco. Jag kunde inte se något fel på det gamla svänghjulet när det var demonterat, men två erfarna verkmästare på Volvoverkstaden vidhöll att det var det enda de kunde tänka sig. De hade för övrigt en Volvo stående, oklart vilken modell, med ett liknade fel som också uppstått efter växellådsbyte och som de inte kunnat lösa ännu.

Nya svänghjulet monterades, men återigen utan resultat.

Bland de gissningar jag fått höra från diverse håll finns "elektronikboxen som sitter vid startnyckeln" och "motorelektroniken".

Att det är ett elektroniskt fel är jag också rätt övertygad om, men vilken burk är det? Det finns väl några stycken och det lär väl bli alldeles för dyrt att bara byta dem en efter en tills man råkar hitta rätt?

Väntar nu på att Volvoverkstadens "problembilsexpert" skall komma hem från semestern.

Någon som kan hjälpa mig innan dess?

* L Ö S N I N G*
2012-08-29
ORSAK: Problembilsexperten återkom efter sin säkert välförtjänta semester och konstaterade att oxider på den begagnade växellådans fläns mot motorn, genom vilken tydligen växellådan jordas, skapade ett elektriskt fält som störde ut vevaxellägesgivaren under startfasen.
ÅTGÄRD: han demonterade lådan, slipade rent flänsen och monterade igen. Sen funkade det.
Senast redigerad av 2 duccepeter, redigerad totalt 0 gång.
av duccepeter
Tja, Tungviktarn!

Tack för svar.

Gasspjäll? Hur resonerar du då? Kan det förklara att varvräknaren hoppar upp och ner innan den startat? Och att felkoden för vevaxellägesgivaren ligger kvar? Och att motorn går perfekt när den väl kommit igång?

Hur kollar jag om det är gasspjället? Jag är ingen mek precis, men finns det något enkelt sätt att kolla?

Tacksam för vidare vägledning.
av duccepeter
Hej Vojje!

Tack för svar. Älmhult, det är nästan mina trakter det!
Tycker ju att verkstaden borde märkt det när de bytte kamremmen, men det vet man ju aldrig.
Samma fråga som till Tungviktarn:
Kan det stämma med att:
- varvräknaren hoppar upp och ner innan motorn startat?
- felkoden för vevaxellägesgivaren ligger kvar
- motorn går perfekt när den väl kommit igång?
Nu är det löst!
ORSAK
Problembilsexperten återkom efter sin säkert välförtjänta semester och konstaterade att oxider på den begagnade växellådans fläns mot motorn, genom vilken tydligen växellådan jordas, skapade ett elektriskt fält som störde ut vevaxellägesgivaren under startfasen.
ÅTGÄRD
Han demonterade lådan, slipade rent flänsen och monterade igen. Sen funkade det.
duccepeter skrev:Nu är det löst!
ORSAK
Problembilsexperten återkom efter sin säkert välförtjänta semester och konstaterade att oxider på den begagnade växellådans fläns mot motorn, genom vilken tydligen växellådan jordas, skapade ett elektriskt fält som störde ut vevaxellägesgivaren under startfasen.
ÅTGÄRD
Han demonterade lådan, slipade rent flänsen och monterade igen. Sen funkade det.
Skojar du!!? Sattan, det måste ha varit ett lurigt fel att lösa! En skulle ju tro att kontakten mellan växellåda och motor skulle bli bra nog med alla bultar o dyl. som skruvas i. Motorn jordas ju forsåvidt med kabel från chassi til växellåda, men att det skulle vara så känsligt!
Hej Raymond!

Nej, jag skojar inte. Det var faktiskt inte ett dugg kul att vara utan bil i över en månad i väntan på lösning. Och det sved en dei i plånboken också.

Den lokala Volvoverkstaden har nu lagt in i sina rutiner att flänsen skall slipas ren ordentligt vid byte till beg växellåda.
Mycket sannolikt att verkstaden utförde korrekt åtgärd. Oxidskikt kan vara halvledande och/eller ha strömberoende resistans och kan orsaka de mest egendomliga fenomen. Framförallt i kombination med startmotorns höga strömmar. Signalnivån på en del givare in till motorstyrenheten är låga och kan lätt störas om potentialutjämningen mellan olika delar som motor/växellåda/chassie/styrenhet inte fungerar som det är tänkt.
Hej Camel!
Ja, att det var rätt åtgärd är nog helt klart, problemet är helt borta.
jag funderade också på elektriska fält som störde givaren och då i första hand från startmotorn, men eftersom samma problem uppstod vid försök att springa igång bilen (alltså utan hjälp av statmotorn), släppte jag den tanken.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]