- tis 07 aug 2012, 16:14
#669492
Hej!
Bilen har gått 14000 mil utan större problem. Körs väldigt lite och mest korta sträckor. Vid ett fåtal tillfällen har bilen varit död när jag vrider om nyckeln. Ett batteribyte löste problemet, sen har det kommit tillbaka någon enstaka gång. Laddade då batteriet, som inte hade full spänning, och sen fungerade det ett antal månader igen.
Bytte växellåda (beg från Attracco) pga oljud och lät samtidigt verkstaden (ej Volvoverkstad) göra stor service med stift, olja, kamremsbyte och alla andra remmar, vattenpump och alla filter.
Därefter uppstod följande startproblem.
Startmotorn går runt med bra fart och griper in i startkransen som den skall. Motorn misständer, skjuter bakåt och varvräknaren hoppar upp mot 5000 rpm och ner igen, väldigt oroligt. Efter ett antal startförsök (kan variera mellan 1 och 10, verkar vara slumpen som avgör), startar motorn och går precis som vanligt. Verkar vara oberoende om motorn är kall eller varm, och det uppträder också om man försöker springa igång den. Har inte provat att starta med bogsering.
Efter start säger displayen "Nedsatta motorprestanda" en stund, varefter det släcks.
Verkstadens analysinstrument gav felkod för vevaxellägesgivaren, varefter den byttes till en ny (Volvo Part No 31331765) utan att det hjälpte. Felkoden kvarstår.
Verkstaden provade med annan startmotor och annat batteri utan resultat. De rev ner och kollade att de hade monterat växellådan utan att skada något och kollade att kamremmen var rätt monterad. Det kollade att det inte var några skador på kabeln eller kontakten till givaren. Därefter gav de upp och hänvisade till den lokala Volvoverkstaden.
Volvoverkstaden tog betalt för felsökning och gissade på dubbelmassesvänghjulet. Ett begagnat införskaffades från Attracco. Jag kunde inte se något fel på det gamla svänghjulet när det var demonterat, men två erfarna verkmästare på Volvoverkstaden vidhöll att det var det enda de kunde tänka sig. De hade för övrigt en Volvo stående, oklart vilken modell, med ett liknade fel som också uppstått efter växellådsbyte och som de inte kunnat lösa ännu.
Nya svänghjulet monterades, men återigen utan resultat.
Bland de gissningar jag fått höra från diverse håll finns "elektronikboxen som sitter vid startnyckeln" och "motorelektroniken".
Att det är ett elektroniskt fel är jag också rätt övertygad om, men vilken burk är det? Det finns väl några stycken och det lär väl bli alldeles för dyrt att bara byta dem en efter en tills man råkar hitta rätt?
Väntar nu på att Volvoverkstadens "problembilsexpert" skall komma hem från semestern.
Någon som kan hjälpa mig innan dess?
* L Ö S N I N G*
2012-08-29
ORSAK: Problembilsexperten återkom efter sin säkert välförtjänta semester och konstaterade att oxider på den begagnade växellådans fläns mot motorn, genom vilken tydligen växellådan jordas, skapade ett elektriskt fält som störde ut vevaxellägesgivaren under startfasen.
ÅTGÄRD: han demonterade lådan, slipade rent flänsen och monterade igen. Sen funkade det.
Bilen har gått 14000 mil utan större problem. Körs väldigt lite och mest korta sträckor. Vid ett fåtal tillfällen har bilen varit död när jag vrider om nyckeln. Ett batteribyte löste problemet, sen har det kommit tillbaka någon enstaka gång. Laddade då batteriet, som inte hade full spänning, och sen fungerade det ett antal månader igen.
Bytte växellåda (beg från Attracco) pga oljud och lät samtidigt verkstaden (ej Volvoverkstad) göra stor service med stift, olja, kamremsbyte och alla andra remmar, vattenpump och alla filter.
Därefter uppstod följande startproblem.
Startmotorn går runt med bra fart och griper in i startkransen som den skall. Motorn misständer, skjuter bakåt och varvräknaren hoppar upp mot 5000 rpm och ner igen, väldigt oroligt. Efter ett antal startförsök (kan variera mellan 1 och 10, verkar vara slumpen som avgör), startar motorn och går precis som vanligt. Verkar vara oberoende om motorn är kall eller varm, och det uppträder också om man försöker springa igång den. Har inte provat att starta med bogsering.
Efter start säger displayen "Nedsatta motorprestanda" en stund, varefter det släcks.
Verkstadens analysinstrument gav felkod för vevaxellägesgivaren, varefter den byttes till en ny (Volvo Part No 31331765) utan att det hjälpte. Felkoden kvarstår.
Verkstaden provade med annan startmotor och annat batteri utan resultat. De rev ner och kollade att de hade monterat växellådan utan att skada något och kollade att kamremmen var rätt monterad. Det kollade att det inte var några skador på kabeln eller kontakten till givaren. Därefter gav de upp och hänvisade till den lokala Volvoverkstaden.
Volvoverkstaden tog betalt för felsökning och gissade på dubbelmassesvänghjulet. Ett begagnat införskaffades från Attracco. Jag kunde inte se något fel på det gamla svänghjulet när det var demonterat, men två erfarna verkmästare på Volvoverkstaden vidhöll att det var det enda de kunde tänka sig. De hade för övrigt en Volvo stående, oklart vilken modell, med ett liknade fel som också uppstått efter växellådsbyte och som de inte kunnat lösa ännu.
Nya svänghjulet monterades, men återigen utan resultat.
Bland de gissningar jag fått höra från diverse håll finns "elektronikboxen som sitter vid startnyckeln" och "motorelektroniken".
Att det är ett elektroniskt fel är jag också rätt övertygad om, men vilken burk är det? Det finns väl några stycken och det lär väl bli alldeles för dyrt att bara byta dem en efter en tills man råkar hitta rätt?
Väntar nu på att Volvoverkstadens "problembilsexpert" skall komma hem från semestern.
Någon som kan hjälpa mig innan dess?
* L Ö S N I N G*
2012-08-29
ORSAK: Problembilsexperten återkom efter sin säkert välförtjänta semester och konstaterade att oxider på den begagnade växellådans fläns mot motorn, genom vilken tydligen växellådan jordas, skapade ett elektriskt fält som störde ut vevaxellägesgivaren under startfasen.
ÅTGÄRD: han demonterade lådan, slipade rent flänsen och monterade igen. Sen funkade det.
Senast redigerad av 2 duccepeter, redigerad totalt 0 gång.