Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av holmarenn
Hej !
Min polare blev stöldutsatt natten igår
bilen var en s60 2,4t 21 000mil årsmodell 2001
Tjuvarna stal hans R front och R lyktor.
De skadade bilen då de böjde motorhuven.
Och nu till frågan
betalar försäkrningen ut grejerna eller ?
för det skulle bli väldigt dyrt och tänker mera på bilens värde
Användarvisningsbild
av Knight8806
Svårt att säga. Beror på om bilen var halvförsäkrad eller ej. Vilket försäkringsbolag använder han? Om värdet av grejorna som stals + vandaliseringen överstiger bilens värde så löser de in den istället. I annat fall betalar du självrisken och får ut din ersättning. Tänk på att vissa f-bolag enbart kan återställa bilen i dess originalskick om ärendet godkänns för ersättning.
av Droopy
holmarenn skrev:Hej !
Min polare blev stöldutsatt natten igår
bilen var en s60 2,4t 21 000mil årsmodell 2001
Tjuvarna stal hans R front och R lyktor.
De skadade bilen då de böjde motorhuven.
Och nu till frågan
betalar försäkrningen ut grejerna eller ?
för det skulle bli väldigt dyrt och tänker mera på bilens värde
Bilen i sig betingar nog inte ett allt för högt värde men jag tror å andra sidan inet heller att reparationen drar iväg allt för mycket, han får kanske räkna med att de sätter på en standard front och lysen, beggad huv + lack, säg 20-25k bilen borde väl stå i en 35-40ca...kanske

Nu förutsätter jag att han har helförsäkrat.

Min v70n 2,4T -02 med 14000mil på mätaren blev inlöst för ca ett år sedan för 83,000 och det lär ha sjunkit en del sedan dess.

Försäkringsbolagen kör idag en rak koll på blocket och bilpriser.se vid inlösen.
av Droopy
holmarenn skrev:men om han inte vill lösa in den då? hur blir det då?

Det blir en fråga mellan han och försäkringsbolaget, skaderegleraren, vissa går ju att prata med, andra är mer principfasta.

För kunde man iaf göra kontantlösen i vissa fall + att man fick behålla bilen, hur det ligger till idag vet jag inte.

Men avvakta och se vad försäkringsbolaget säger till att börja med, det brukar ju ofta bli ett bollande fram och tillbaka för man är sällan nöjd med första budet.

Men överlag värderar de hyffsat enligt min erfarenhet, man får dok sällan något extra betalt för lull lull.
Nu tror jag inte heller de löser in den för de skadorna, jag tippar på att de letar beggad front + glas + huv, sedan lack på det. Delarna lär ju finnas en uppsjö av.
Diskussionen kanske blir hurvida han har rätt till en r-front el ej, men de kostar väl inte heller skjortan idag på skroten, om det fins någon vill säga.

Han kanske får betala mellanskilnaden om han nu absolut vill ha en R igen, men som sagt, avvakta försäkringsbolaget.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]