Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xenon666
Har precis haft inne min bil på ett motorbyte hos Maskin Och Bil i Ludvika, dom fixade detta och byte även Turbo då dom ansåg att den gamla var glapp.
På vägen hem dök första problemet upp då jag skulle "Testa" bilen lite och drog på och det gjorde ett kraftigt poffande ljud, och bilen började mullra och låta och gick jättedåligt, jag gick fram och kollade i motorutrymmet där ljudet kom ifrån och såg att stora plaströret från intercoolern till insuget hadde åkt ur ocg det fanns ingen klammer runt, så jag införskaffade det och nu sitter röret stenhårt fast. Jag tycker att efter motorbytet är det inte samma krut i bilen som före, till och med på slutet med vevlagerras gick den bättre :P Bilen var trimmad hos Autotech i Trollhättan, det sitter en skylt med Autotech på spridarrännan. Antar att den är chippad då eller nått, inget öppet luftfiler eller nått iaf.
Chippningen skall väl inte kunna försvinna igenom ett motorbyte? Verkstaden nollade servicelampor och sånt men det skall väl inte ha någon inverkan på mjukvaran?
Ligger man på lågt varv, ca 2000Varv i 90km/t och gasar fullt så är den jättetrött och Turbon verkar komma igång sent.
Kan det vara något annat som spelar in? nån inställningsgrej med turbotryck eller liknande?
Vet inte hur en Orginal T5 går? är dom trötta på låga varv?
av Jottix
Bilen är förmodligen mappad/chippad. Det du egentligen kan göra är att mappa om bilen igen så den stämmer överens med bilens alla delar. Tidigare ägare kan ha bytt spridare eller dylikt. Kolla med Volvo först vad dom tycker annars.

Jag har en T5 original & de är inte så trötta, eller jo. Ligger man som du säger på 2k varv så sticker den ju inte som ett skott när du trycker på, för turbon börjar ju ladda vid ~3,000 varv. Som du kanske märker när du slänger i 2an i rätt "låg" hastighet sen trycker plattan i botten märker du när laddtrycket kommer.

MEN, jag tycker ändå du ska installera en laddtrycksmätare och kolla så den inte laddar fel. Då behöver de inte vara turbon.
av xenon666
Jottix skrev:Bilen är förmodligen mappad/chippad. Det du egentligen kan göra är att mappa om bilen igen så den stämmer överens med bilens alla delar. Tidigare ägare kan ha bytt spridare eller dylikt. Kolla med Volvo först vad dom tycker annars.

Jag har en T5 original & de är inte så trötta, eller jo. Ligger man som du säger på 2k varv så sticker den ju inte som ett skott när du trycker på, för turbon börjar ju ladda vid ~3,000 varv. Som du kanske märker när du slänger i 2an i rätt "låg" hastighet sen trycker plattan i botten märker du när laddtrycket kommer.

MEN, jag tycker ändå du ska installera en laddtrycksmätare och kolla så den inte laddar fel. Då behöver de inte vara turbon.
Börjar ladda runt ca 3000 Varv skulle jag tippa på att min gör också, börjar nästan fundera på om något är omställt till orginal, även fast jag påpekade att bilen var chippad och jag inte ville dom skulle återställa på något sätt :/
Kommer inte ihåg vad det satt för spridare på den gamla motorn, men nu sitter det blåa och det skall det göra orginal enligt Autotech som trimmat, och dom brukar gfenerellt vid enbart en chippning inte byta spridare. Turbon är den samma som satt när verkstaden plockade ut den gamla motorn, T16 tror jag den hette.
av HenkeT5
innan du börjar o skruva&ändra så kör ett obd check o se så det inte ligger någon felkod och trilskas med bilen din :)

//Henke..
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Har med en t5 dom är ju fan pisströtta, eller iaf upplevs dom så?
Dock mkt trevlig bil i övrigt.
:)
av xenon666
Okej tack för tips, men om det är några felkoder borde inte motorlampan tändas då om det är något fel på det elektriska?
Upplevde absolut inte T5 som en trött bil förrut, min gick som ett skott :P
Fick ett tips av Maskin och bil Ludvika nu som bytte min motor, han sa att han hade lagt märke till att på gamla turbon hade dom ställt upp laddtrycket manuellt (skruvat in WG stången) därav att min gamla turbo var dålig, så som den går nu är det tänkt att den skall gå, men gick den bättre innan så kunde jag gänga på laddet lite mer, men då skulle turbon slitas lite mer.
Vart sitter denna WG stången han beskrev?
av Jottix
Innan du börjar göra nått. Gå och kolla om det finns några felkoder, om det inte finns några felkoder kontaktar du Autotech(eftersom de har mappat bilen) eller någon annan firma som mappar(Vet ej om Volvo mappar om bilen till original igen ifall man har bytt motor & dylikt?) Det kostar ju lite med, men är väl bättre än att motorn eller något annat ska behöva rasa ifall detta är fallet. För då stämmer ju inte din mapp, och bilens "original" mapp överens.
av xenon666
Jepp Autotech har chippat den, har pratat med dom angående problemet, och att byta motor skulle inte kunna påverka chippningen på nått sett så länge det är samma motortyp osv jag kommer fortfarande ha kvar chippningen efter ett motorbyte.
Bilen har inte varit inne på volvo för motorbytet, och Maskin och Bil i Ludvika sa också att han inte återställt till orginal på nått sett, men att kolla om det ligger någon felkod är väl kanske inte fel ändå. Kan ju vara som han på Maskin och Bil säger att tidigare ägare ställt upp turbotrycket lite extra på WG så det är därför den var lite piggare förrut.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]