Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av itdesign
hej det är så att jag har en s80 t6 99 sedan två veckor funkat bra inga fel men helt plötsligt började den slira i lådan sen kom det något konstigt o ljud som sedan försvinner då slutar fanskapet att driva med både fram och bak startar om den funkar perfect i ca 7 min är frågan hur gör jag när jag ska montera ner lådan samt kan man göra något åt detta förra ägaren vägrar svara på sms eller telefon man känner sig lurad några förslag
av Andis
Blir bara några skenerela förslag från mig här.

Den enkla åtgärden. Byt olja och filter på lådan se om det blir något bättre. Läs även av felkoderna och se om du får fram något som gör att den beter sig så.

Den lite mer avancerade varianten. Gå igenom ventilhuset på automaten rengör allt kolla att solinoiderna fungerar. Eventuellt kan det finnas saker i det som är bra att byta men inte helt säker på hur det är byggt på T6 lådan. Se BMW power sidan byte av plastkulor i ventilhuset på automaten så ser du ungefär vad det handlar om att göra detta jobb.

Återkom och berätta hur det går för dig.

Dessvärre är dessa lådor i T6 kända för att ge problem med tiden. Om det beror på utebliven service av dom eller annat låter jag vara osagt.

Med vänlig hälsning,
Andis
av itdesign
tack har nu rivit ner tråget igen bytit olja samt filter det var mycket skitigt igen kommer något konstigt gurgel ljud när man har fyllt på med olja igen precis som någon spole får spel typ men detta försvinner så slutar bilen och driva.. vilket sätt är lättast att ta ner lådan är det att ta bort fram vagnen eller hur beter man sig. har felkodsläsare och den hittar inga felkoder tack o lov

mvh daniel
av Gelis
Felkoder från lådan kan du bara läsa ut med Vida o Dice, anv. du någon annan typ av läsare så kommer du troligen inte att se några felkoder.
Hur långt har bilen rullat?
Spolar du lådan eller byter du bara oljan via tråget? I så fall så funkar inte det, du får inte bort ens hälften av den förorenade oljan, lådan måste spolas.
av itdesign
ok förstod nästan det har läst ut felkoder med den tidigare då vxl låste sig och den lyckade radera felkoden så lådan öppnade sig igen
nej jag har bara tömt ut olja från tråget tagit bort den. hur gör jag om jag vill spola lådan vilket medel har man i och antar man gör det ifrån påfyllningen i motorn kan det vara lamel paketet som gått i bilen låderna är ju tok dyra och man är ju behov utav bil bor ju utanför rättvik
någon som har utrustning för detta ? bilen har precis rullat 30.000mil jag böt gjämt upp med en saab 9-5 combi sen när bilen slutade driva efter 6 dagar så sa jag till han att bytet skulle gå tillbaka men han slutade höra av sig
av Gelis
Hmm... 30000 mil tja då har nog lådan börjat tacka för kaffet om den inte varit bra servad tidigare. Men ska inte måla fan på väggen.
Spolning görs bara med ny olja. man tar bort övre slangen från lådan vid kylet (retur till lådan) sedan fixar man en transparant slang som passar med lite presspassning i den nu öppna stosen på kylet, går att linda lite tape om slangen för att få perfekt passning. stoppa slangändan i en dunk som är nivåmärkt med 2 liter. Starta motorn och kör tills 2 liter är i dunken, stäng av motorn. Fyll på 2 liter ny olja genom oljesticksansl. Upprepa tills det kommer fräsch olja genom slangen. Efter fyll till rätt nivå.
Skaffa nytt låsclips o nya oringar till returslangen i kylet innan du börjar.oringen ska bytas och clipset brukar gå sönder.

En annan sak du skriver att lådan låste sig när du läste av felkoder, med vad läste du? Frågan är om det blev något galet med programvaran eller om lådan nollade sig och behöver köras enl ett speciellt körschema för att komma i fas igen.
av itdesign
tack ska sätta dit olje tråget igen då slangen till kylet är bort monterat mycket riktigt gått av.. när jag hade bytit oljan föra gången så kunnde jag åka runt mitt kvarter det gick inte tidigare. hur som helst helt pötsligt så slog ermitions lampan till sat att det stod service vxl omgånde den gick inte att lägga i vxl manuelt så jag pluggade in min obd läsare och kom upp någon fel kod och ermitions lampan slocknade startade om bilen och kunnde köra normalt igen men ser att den lampan lyser fortfarande bara när man har tändläge två när man startar den så finns det inget kvar kan det även vara boxen som jävlas? finns det någon låda från v70 som kan passa en utbytes låda kostar 22.000kr någon som bor i närheten som kan slå ett öga eventuelt ha annan felsöknings utrustning står nu utan bil mycket jobbigt då man får gå med barnen till dagis osv
av Andis
Med tanke på att du kan köra runt ett tag innan den stoppar igen.

Så tycker jag ha lite is i magen och ge dig sjutton på att fel söka den lite mer. Låter i mina öron som något elektriskt eller något i ventilhuset som är problemet.

Kanske en solinoid som fastnat eller kärvar. Och nu efter den fått lite ny olja släppt lite igen som gjorde att du kunde köra en sväng igen, innan den fastna igen.

Byte du filter i lådan när du byte olja?

Finns en tråd här på forumet om en som rengör ventilhuset mycket bilder där också och han fick igång sin låda igen. Här är länken till sidan. Om länken inte fungerar så heter tråden "ventilpaket automat"

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=52837

Har även en kompis som brukar köpa automat bilar som inte fungerar och dom flesta har han fått fart på igen efter att bara byta olja flera gånger och hålla på och lirka med dom så helt plötsligt fungerar dom igen.

Är lådan helt slut då brukar dom slira eller låta illa. Hade en jänkare som både slirat och morrat i lådan men ändå gick att köra, men den lådan beteckna jag som slut, med såna symtom. Vart värre och värre på den till slut gick det bara att smyga iväg på ettan. Men tvång och trean gick fortfarande. Ettan däremot visste man aldrig är det däcken eller lådan som slira vid ivägkörning var lite 50/50 när man körde iväg.

Vart i Sverige bor du?
Se om någon kanske har en BSR PPC i närheten av dig och kan läsa av den och se vad felkoderna säger.

Fortsätt rapportera
Med vänlig hälsning,
Andis
av itdesign
märkligt tycker inte den slirar den slutar bara driva samt detta ljud som kommer vid uppstart som ett gurglande ljud när det försvinner så är det stop då går den varken fram eller bak finns det någon kunnig på detta jag bor då i furudal utanför rättvik jag byte dock inte filter i lådan då jag inte fick tag på något antar att det är bara volvo som har sådant eller är man ute och cyklar men det var riktigt svart och kladigt nu när jag tog bort detta igen var den rätt smutsig igen man blir så frustrerad på detta regnat hela veckan men ska gå ut i morgon montera ditt driv axeln prova spola lådan
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]