Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vänstersväng
Hejsan

Börjar med att säga hej då jag helt ny på detta forum.
Är Volvoägare sedan många år.

Äger idag en Volvo V70 D5 2005 som har gått 24.000 mil fd förmånsbil som jag har köpt ut från företaget och funderar på att fortsätta i volvofamiljen.
Då jag inte längre kör så många mil/år (fd. säljare) funderar jag på att gå över till bensindrivet.

Vi är en stor familj på 5 personer plus större hund så vi behöver plats :-)

Så frågan är hur ska man göra när man börjat i tankebanor som XC90 och V8/automatlåda?
Stämmer det att XC90 hade stora motorproblem på de första årsmodeller 2005-2006 och att motorn "byttes ut" 2007 och blev mer driftsäker?

//L
av Block
det stämmer till viss del, balansaxeln har ett inkapslat lager som inte smörjs av motorns olja, problemet på dom tidigare motorerna var att det samlades kondens inne i lagret, det blev rost, lagret skar, och man fick ventilsallad ofta med hål i kolvarna, volvo åtgärdade detta med att borra ett hål i undersidan av inkapslingen vid servicetillfällen så fukt kan komma ut.
efter motor nr. 6664 eller liknande så finns dom hålen från fabrik, dock finns det motorer efter det tillverkningsnummret som även dom har rasat.. jag säger, förr eller senare ger lagret upp, då det inte går att smörja in det på nytt utan att göra stora ingrepp.. ??:-/

volvo gick även ut till verkstäderna att det är absolut förbjudet att motortvätta dessa bilar.. :lol:
hur det är med nyare motorer vet jag inte, men tror detta gäller fram t.om -07
av freezingalaskan
Block beskriver balansaxelproblemet bra.....
Du kan besöka Swedespeed.com för mycket läsning om V8 motorn i XC90. Själv valde jag 3.2 motorn förra året när jag köpte begagnad XC90. Skulle jag göra om köpet idag så skulle jag troligtvis välja V8 motorn av senare modell. Bränsleförbrukning endast minimalt högre än 3.2 motorn, men den ska ha en mycket bättre känsla. Kör man inte så mycket så kan det ju gärna vara värt det.

freezingalaskan
av TageZ
Har en XC90 V8 MY07 och är mycket nöjd så här långt. Förbrukningen är ok med tanke på bilens vikt och motorns resurser. Jag kör på 1,5 L/mil i stan och 1,0 på motorväg. Motorn har en underbar kraft och karaktär, fantastiskt drag vid omkörningar. Den passar perfekt till den här typen av bil som ju är lite amerikansk i sin karaktär. Jag kan bara rekommendera den, men då har jag iofs bara kört drygt 1000 mil. Vad jag förstår ska motorproblem vara relativt ovanliga efter MY07, men såker kan man aldrig vara. Men med vilken motor kan man det?

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]