Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makedon
Hej.

Idag gjorde servis på bilen, XC70 06 12500 mil bensin.
Hissade bilen och provkörde fyrhjulsdriften, och den driver inte på bakhjulen alls, på eller av DSCT.
Så uppskatas om det finns non i Södertälje trakten som kan läsa av koder på bilen så kanske jag kan börja med felsökning med avläsning av koderna.
Men ni som är kunniga kanske kan komma med goda råd och med egna erfarenheter.

Mvh.
Senast redigerad av 1 Makedon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
Dum fråga kanske. Hade du handbromsen helt släppt då du testade?
av JohnB
Om du vill veta om du har några felkoder i bilen och i vilken modul kan man köra ett test genom att hålla inne readknappen på blinkersspaken och sedan dubbelklicka på dimbakljusknappen. Bilen gör då en check om det finns felkoder i bilen och man kan stega igenom varje modul med readknappen. Infon visas i färddatordisplayen. Detta funkar iaf på både min S60 my02 och på min C30 my10. Det kan vara lite klurigt att få till det men jag brukar klicka på readknappen 2ggr så att no messages meddelandet försvinner och sedan håller jag inne readknappen medan jag dubbelklickar på dimbakljusknappen med andra handen. Då får du iaf reda på om det finns några felkoder i någon av modulerna som har med awd att göra. Man ser dock tyvärr inte vad det är för koder utan bara om det finns någon eller inte. Står det dtcs in vehicle som första meddelande finns det felkoder och sedan när du stegar igenom modulerna står det dtcs set om det är en felkod i den modulen som visas om jag minns rätt.

/John
av Makedon
Handbromsen var inte på när jag testade Perc.
Jag testade läsa av koderna på sätet du förklarade John, men kunde inte få fram någonting på färddatorn.
Kollade samtidigt AWD säkringen på vänstra sidan i bagaget,men den var bra.
Senast i augusti föra året byte jag hjul lager vänster bak,och då kolade fyrhjulsdriften på samma sätt och den var bra,men i vintras försökte kolla fyrhjulsdriften på snö och is, men tror fungerade inte då häller.
Användarvisningsbild
av gooose
låter mer som Tryckgivaren bak i haldex du har troligen felkod DEM 007 kan vara DEM 006 oxo osäker nu då det var ett tag sedan man hade inne en med detta fel men det kommer väl till vintern
Detta då det är en bättre hylsa from 2006 och en kraftigare/större vinkelväxel

//Gooose
av Makedon
Kan ni rekommendera volvo verkstad i Stockholm söder, utefter egna erfarenhet.
av Makedon
Tja, John!
Lyckades kolla idag om jag hade några felkoder i bilen,och dem här kunde jag läsa av;
DTCM IN VEHICLE
BCM DTC SET
SAS READY
AVM DTC SET
CET DTC SET
CCM DTC SET
PDM DTC SET
REM DTC SET
Behöver hjälp att tyda vad meddelandena kan betyda.
Mvh
av llesrof
De betyder bara att det finns felkoder på dessa enheter. För att få veta exakt vilka felkoder som sitter måste du uppsöka någon som kan läsa ut dem via felkodsläsare. Ingen av de moduler som satt felkoder på din kärra har med fyrhjulsdriftens styrsystem att göra. Dock kan kanske någon enhet ändå ha med saken att göra då den kanske inte skickar signal till AWD-systemet, eller något i den stilen. Jag har tyvärr inte i huvudet hur de olika enheterna förkortas och kan därför inte tala om vilka enheter du har problem med. Att det sätts en felkod behöver inte innebära att något är trasigt, bara att något vart konstigt vid något tillfälle.

Tillägg: här kan du se vilka felkoder som finns men framför allt så kan du se vilka enheter som satt felkod hos dig.
http://www.ppc-diagnos.com/codes/
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]