- mån 30 jul 2012, 20:25
V70 2.5T 2004 närmar sig nu 20 000 mila servicen och jag var in på volvo för att höra vad som ligger på göra listan på just den servicen. Och svaret som jag fick var att det endast ska bytas olja och oljefilter, inget annat (förutom då kontrollpunkter av bilen och genomgång)
Han jag pratade med på volvobutiken såg väldigt osäker, okunnig och vi tittade tillsammans i ett dokument om vad som innefattar för typ av filter m.m. och av det kom han fram till att jag behövde bara byta Olja och oljefilter.
Jag känner mig väldigt osäker på om hans information stämmer och tänkte höra med er.
Så här ser min historik ut för de två senaste åren och det är en hel del gjort på verkstad.
16 000 mila service på fordonprogrammet:
* Kamremssats inkl vattenpump
* Bränslefilter (Mahle)
* Olja Castrol EDGE
* Oljefilter (Mahle)
* Oljeplugg
* Kupefilter (Mahle)
* Kylvätska - Glykol ca 8 liter
* Luftfilter (Mahle)
18 000 mila Servicen på Bilia.
* Tändstiftsats
* Filterinsats (315kr, måste vara luftfilter eller?)
* Oljefilter
* Olja Castrol EDGE
* Multifilter (637kr, måste vara kupefilter eller?)
Så vad säger ni om 20 000 mila servicen. Vad måste eller rekomenderas jag byta för jag kommer göra servicen själv.
Är Multifilter för 637kr ett kupefilter? Vet någon varför prisskillnaden är så enorm mellan fordonsprogramet som har köpt Mahle för 280kr medan Bila volvo orginal kostar 637kr.ö
Han jag pratade med på volvobutiken såg väldigt osäker, okunnig och vi tittade tillsammans i ett dokument om vad som innefattar för typ av filter m.m. och av det kom han fram till att jag behövde bara byta Olja och oljefilter.
Jag känner mig väldigt osäker på om hans information stämmer och tänkte höra med er.
Så här ser min historik ut för de två senaste åren och det är en hel del gjort på verkstad.
16 000 mila service på fordonprogrammet:
* Kamremssats inkl vattenpump
* Bränslefilter (Mahle)
* Olja Castrol EDGE
* Oljefilter (Mahle)
* Oljeplugg
* Kupefilter (Mahle)
* Kylvätska - Glykol ca 8 liter
* Luftfilter (Mahle)
18 000 mila Servicen på Bilia.
* Tändstiftsats
* Filterinsats (315kr, måste vara luftfilter eller?)
* Oljefilter
* Olja Castrol EDGE
* Multifilter (637kr, måste vara kupefilter eller?)
Så vad säger ni om 20 000 mila servicen. Vad måste eller rekomenderas jag byta för jag kommer göra servicen själv.
Är Multifilter för 637kr ett kupefilter? Vet någon varför prisskillnaden är så enorm mellan fordonsprogramet som har köpt Mahle för 280kr medan Bila volvo orginal kostar 637kr.ö
Volvo V70 2,5T årsmodell 2004, 20 000 mil
- By Marnlasse