Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ed
Tänkte använda någon produkt från Loctite till gängorna på mina extraljus så dom blir lite svårare att skruva av.

Förslag på vilket lim?
Användarvisningsbild
av ed
Stuka säger du..inte så dumt tror jag. Hur skulle du gå tilväga då? Ta en bågfil och sabba gängorna en bit ner på tappen eller?
av Per L
Bågfil blir nog inte så bra! Då sågar du ju bara bort material och i sämsta fall går det fortfarande enkelt att skruva av muttern!

Jag skulle i första hand sätta dit en svetspunkt om du har tillgång till elsvets.
I andra hand skulle jag ta en hammare och körnare och slå snett mot gängorna så att "toppen" på gängan hamnar i "botten" av gängan så gott det nu går.
Det skulle nog också gå att hamra direkt på gängorna så att dessa plattas till en aning.

Använder man mycket våld är det nog bäst att först plocka ur glödlampan.
Det kan också vara praktiskt att förstöra gängorna på ett ställe så att man kommer åt att fila/slipa bort den defekt man åstadkommer på gängan.

Per L
Användarvisningsbild
av Magnus308
Att hammra på gängorna eller på annat sätt förstöra dom är nog rätt meningslöst.
Jag har lossat många muttrar som suttit på väldigt skadade gängor och det är sällan något problem och en sån liten skruv som sitter på extraljus drar man loss muttern skitenkelt med en blocknyckel även fast gängorna är väldigt defekta.
Vill du förhindra att någon lossar muttern så be någon svetsa igen dom utstickande gängorna på den genomgående skruven så att skruven blir tjockare än mutterns hål, men då kommer du själv får problem att får bort den sen.
vill du rkångla till det ytterliggare så använder du en sån här mutter innan du svetsar igen gängorna, Då behöver dom polygrip för att försöka lossa den.

Bild
av osla
jag hade punktat fast muttrarna, dock måste ju bultarna kapas då dom ska lös men det gör man på 1 minut. att försöka förstöra gängorna hjälper inte mycket, man drar ändå lös muttrarna utan problem
av Larzan
Som man gjorde på BMW'n om man ville ha kvar M-paketet.
Svetsa på en rejäl bricka på skruven.

Det blir för mycket jobb om man ska försöka snabbt plocka av dessa.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]