Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folka
Hallå
AC-n slutade fungera idag. Eftersom jag fick den fylld för ett år sedan, kan man misstänka att läckaget är lite mer än vad det borde vara. Jag kan se att kondensorn är lite blöt/oljig nertill (nedre rörraderna), så man kan förmoda att läcket finns där. Någon som fått kondensorn bytt nyligen, som vet hur mycket det kommer svida i plånboken? Jag har inte tänkt byta själv...
Folka skrev:Hallå
AC-n slutade fungera idag. Eftersom jag fick den fylld för ett år sedan, kan man misstänka att läckaget är lite mer än vad det borde vara. Jag kan se att kondensorn är lite blöt/oljig nertill (nedre rörraderna), så man kan förmoda att läcket finns där. Någon som fått kondensorn bytt nyligen, som vet hur mycket det kommer svida i plånboken? Jag har inte tänkt byta själv...

Räkna med 7-8papp
Kostade mig drygt 5 papp förra året på min V70-01. Hella kondensor hos en Autoexperten verkstad.

/Martin
Min AC lagades för ett par månader sedan. Kondensorn va paj efter 11300 mil och fyra år :shock:
Över 8000kr på Volvo skulle det kosta. Maskinskade försäkringen gäller till 15000mil så ja utnyttjade den. 5500Kr fattigare men ACn är i alla fall perfekt.
Hej AutoCool
Utan att avslöja för mycket om vad min vardag mellan 07-17.00 består i, så kan jag säga att jag har typ 15 års erfarenhet av kylsystem till fordon, dock inte personbilar-men i detta avseende är det ointressant, för materialen som en personbilskylare och ett tungt fordons kylare är tillverkade av, är samma material. Nej, det är inte obehandlad aluminium i rör och lameller, de är legeringar som är framtagna för att vara korrosionståliga, framförallt i pH-nivåer på "sura" sidan, vilket du hittar ute på vägarna, pga salt. Man kör dessutom diverse saltsprayprovningar för att säkra av korrosionståliget. Visst, ingenting har evig livsläng, så dessa prov är till för att säkra vad biltillverkaren anser är teknisk livslängd på komponenten. Beträffande extra korrosionsskydd så finns företag som pysslar med sådant, hät är ett tex http://www.blygold.com/bi/page/forum/. Men dessa behandlingar kostar 1000-tals kronor. Betänker man att en biltillverkare gör 200 000 bilar/år, så blir det snabbt många, många miljoner i extra kostnader. Pengar som man kanske inte får ut från slutkund, då förste kund är totalt ointresserad av att kylaren/kondensorn kommer stoppa 40 000 mil istället för 10 000 mil. Det blir andre eller tredje-ägarens bekymmer. Den svarta färg du sett på andra bilar, skulle jag med största sannolikhet säga är "ögonfägnad", man vill inte ha en aluminiumblank kylare lysa i fronten. Förr var alla kylare svarta, då man fortfarande tillverkade dem i koppar/mässing. Den gröna ärgen som koppar gärna vill anta, är inte så snygg. Därför drog man på lite svart färg
Vad min kondensor anbelangar, så ser det ut som en sten som träffat den. Rankan/lamellen är lite nervikt i området där läckaget är. Typiskt tecken...Jag har sett kylare som kommit i retur, som har haft skador som passar perfekt mot en skruvmejselklinga. Så det är inte bara korrosion som får kylare/kondensorer att läcka. Mekaniska skador förekommer också
Läckande kondensor AC V70 2009 2,5FT, prisförslag från mindre bolag i Göteborg - 9650 kr.
(Felsökning, ny kondensor, torkfilter, packningar, vakumtömning, påfyllning r124a)
Billigast på Autobutler per 2022-04-20 är 8668 kr.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]