Hej AutoCool
Utan att avslöja för mycket om vad min vardag mellan 07-17.00 består i, så kan jag säga att jag har typ 15 års erfarenhet av kylsystem till fordon, dock inte personbilar-men i detta avseende är det ointressant, för materialen som en personbilskylare och ett tungt fordons kylare är tillverkade av, är samma material. Nej, det är inte obehandlad aluminium i rör och lameller, de är legeringar som är framtagna för att vara korrosionståliga, framförallt i pH-nivåer på "sura" sidan, vilket du hittar ute på vägarna, pga salt. Man kör dessutom diverse saltsprayprovningar för att säkra av korrosionståliget. Visst, ingenting har evig livsläng, så dessa prov är till för att säkra vad biltillverkaren anser är teknisk livslängd på komponenten. Beträffande extra korrosionsskydd så finns företag som pysslar med sådant, hät är ett tex
http://www.blygold.com/bi/page/forum/. Men dessa behandlingar kostar 1000-tals kronor. Betänker man att en biltillverkare gör 200 000 bilar/år, så blir det snabbt många, många miljoner i extra kostnader. Pengar som man kanske inte får ut från slutkund, då förste kund är totalt ointresserad av att kylaren/kondensorn kommer stoppa 40 000 mil istället för 10 000 mil. Det blir andre eller tredje-ägarens bekymmer. Den svarta färg du sett på andra bilar, skulle jag med största sannolikhet säga är "ögonfägnad", man vill inte ha en aluminiumblank kylare lysa i fronten. Förr var alla kylare svarta, då man fortfarande tillverkade dem i koppar/mässing. Den gröna ärgen som koppar gärna vill anta, är inte så snygg. Därför drog man på lite svart färg
Vad min kondensor anbelangar, så ser det ut som en sten som träffat den. Rankan/lamellen är lite nervikt i området där läckaget är. Typiskt tecken...Jag har sett kylare som kommit i retur, som har haft skador som passar perfekt mot en skruvmejselklinga. Så det är inte bara korrosion som får kylare/kondensorer att läcka. Mekaniska skador förekommer också