Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc70d
Har en xc70 01 med geartronic lådan.den fungerar jättebra under körning men problemet kommer när jag står i uppförsbacke,alltid när jag tex ska lägga upp eller i båten.jag backar ner för rampen drar handbromsen,men efter som ingen volvo handbroms i världen kan hålla bilen helt själv så lägger jag i p läget då kommer problemet när jag ska lägga ur p läget.Efter som det nu ät lite belastning på lådan så får den någon flipp och hamnar i något felläge,då händer inget om man trycker på gasen och håller på bromsen samtidigt.Man måste först släppa bromsen och sedan är det en fördröjning på ca en sekund innan gasen svarar,då har bilen redan hunnit börja rulla lite bakåt. Det är inte jättebrant lutning + att det är ingen jättebåt häller.lite belastning måste väl den klara på p läget,Alla andra automatbilar klarar ju det.
Användarvisningsbild
av Perc
Har för mig att tidiga geartronic la ur växeln då man tryckte på bromsen och la i den igen då man släppte. Det borde finnas en uppdatering som tar bort detta. Konstigt att det inte blivit gjort på din bil. Tala med märkesverkstan.
av llesrof
"Neutralkontroll" kallas det läget. Volvo tog bort den funktionen på senare modeller men en 01:a kan säkert ha den funktionen. Dagens tips är att du åker in till en volvoverkstad och ber dem kolla om neutralkontrollen är inprogrammerad på din bil. Om den är servad hos Volvo bör de kunna se det i serviceloggarna för din bil, annars bör de kunna se det om de kopplar in verkstadsdatorn till bilen. Jag mailade Volvos tekniska support för några år sedan angående neutralkontrollen och blev uppringd av dem ett par dagar senare och fick veta att min bil inte hade neutralkontrollen inprogrammerad vid senaste servicen :D
Användarvisningsbild
av Perc
Förstår inte riktigt vad neutralkontrollen ska vara bra för. Möjligen sparar man nååågon ynka bränsledroppe som annars sliras bort i momentomvandlaren och försvinner ut som värme genom oljekylaren, men hellre det än att hålla på och koppla i/ur växeln hela tiden. Det måste ju slita på prylarna helt i onödan det också. För att inte tala om sjösättning av båt där man måste kunna bygga upp lite stall innan man kliver av bromsen för att det inte ska rulla bakåt.

Antar att Volvo inte heller begrep vad den skulle vara bra för eftersom det inte finns längre. Min -04 har ingen sån funktion, vet inte om den nånsin haft.
av llesrof
Perc... vad jag förstått var det bara årsmodellerna 2000 - 2002 som hade denna... eh... hm... finess.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Som sagt, se om du kan uppdatera mjukvaran, den senaste har inte den funktionen aktiverad.

Det är även en del av vibrationerna som försvinner när man har neutralkontroll.
Men den fungerade aldrig helt bra i de 5-växlade lådorna, utan det blev antingen ryckigt eller långsam inkoppling när lådorna har börjat gå långt.
I dagens 6-växlade är den dock tillbaka, och jag har inte hört att det varit några större problem med den där.
av xc70d
Glömde säga det,men neutralkontrollen är borttagen det var det första jag gjorde när jag köpte den.Jag mins inte riktigt men jag har för mig att det ändå gick att varva med bromsen nertryckt när neutralkontrollen fanns.När neutralkontrollen fanns så kände man ett den ej drev,men så är ej fallet nu,släpper jag bromsen lite så driver den så växeln ligger i men det går ändå inte att gasa.Jag vet att när min luftmassemätare gick sönder och motorlampan tändes gjorde den såhär med,men allt blev bra när jag nollade felkoden, så det känns som om den går in i samma läge av någon anledning.
Frågan är bara vad det är som gör det när den står i p läge under belastning.
Användarvisningsbild
av Perc
andreas 80 skrev:I dagens 6-växlade är den dock tillbaka, och jag har inte hört att det varit några större problem med den där.
Hur funkar det om man har en trailer med en tung båt på som ska upp ur sjön? Man vill ju kunna bromsa med vänstern och börja gasa innan man kliver av bromsen så det inte rullar bakåt.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det är helt enkelt en mycket bättre funktionen nu, och även nytt kontrollsystem.

Den "kopplar ur" neutralkontroll så fort du börjar släppa bromspedalen, så redan innan bromstrycket är så lågt att bilen börjar rulla bakåt så har du redan full drivning framåt så att säga.
av RonniePersson
Angående neutralkontrollen. På min V70 Classic 00:a (första modellen V70), med 140 hk motorn & den 5-stegade automatlådan så vandrar motorvarvet ca 150-200 varv/minuten när jag står still med Driven i. Det är när man tex står still vid ett rödljus. Detta är när motorn och lådan är kall, efter att man kört 2-3 mil (ca 20-30 minuter) är det sällan man känner detta problem. Jag köpte bilen i oktober 2008, vid 18 000 mil. Nu har den rullat 24 500 mil. Vid 18 300 mil spolades lådan med ny olja på volvoverkstaden. Men problemet har funnits av & till ända sedan jag köpte bilen.

Min tanke är och har varit att det är neutralkontrollen som spökar, för man känner att lådan drar och släpper, drar och släpper i takt med att motorvarvet vandrar. Är det fler med samma problem, och vad kan man göra åt det? För övrigt växlar lådan problemfritt.

Mvh Ronnie
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]