Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Hej!

Ledsen att skapa en till handbromstråd men jag kan inte se vad som är fel och innan jag kastar iväg ett gäng tusenlappar på delar eller verkstadsbesök tänkte jag höra efter om det finns några tips här.

Bilprovningen tycker inte att handbromsen är tillräckligt bra. Vid första besöket behövde man dra spaken kanske 8-10 hack för att den skulle stå still. Jag åkte då hem och justerade med muttern på spaken så att bilen hade märkbart svårt att komma framåt och bakåt när spaken var vid ca 5-8 hack. Körde så några dagar och bromsade in bilen sista 10-15 metrarna hem för att motionera handbromsen lite men även vid efterkontrollen så var inte handbromsen tillräckligt bra. Den skulle tydligen vara minst 0.8 på deras mätare och den var kanske 0.7 på vä sida och 0.9 på hö. Jag plockade bort skivorna för att se om det var något uppenbart fel men backarna ser ut som nya och skivorna verkar inte märkbart slitna. Det är 1-2 mm slitet om man tittar på den kant som blir kvar längst ut. Jag monterade aldrig loss själva backarna men jag testade att motionera mekanismen så att jag tydligt såg att allt rörde sig som det ska. Det finns ingen justering vid hjulen på min bil som det fanns på min gamla V70 så enda justeringsmöjligheten är vid spaken. Jag har följt instruktionerna för byte och justering i VIDA men jag kan fortfarande skruva justeringen i botten utan att backarna går mot skivan. Är det bara att byta skivor eller finns det några andra knep. Jag undrar också om någon vet vart man kan köpa Specialverktyg 999 7225(gärna pris om ni vet) som används för att ta loss fixeringsfjädrarna som håller backarna mot bromsskölden då jag minns att det var ett rent helvete att sätta dit dessa igen när jag bytte backar på kollegans S80 som har samma konstruktion.

Min lokala Volvomek vill ha drygt 2000 för att åtgärda handbromsen och släcka 2:an om det bara är backarna det är fel på. Byte av skivor, belägg och backar skulle gå på drygt 5000 och kan jag ordna det själv istället så finns det annat kul att spendera pengarna på :D . Tacksam för tips&råd.

/John
Senast redigerad av 1 JohnB, redigerad totalt 0 gånger.
av Breaker
Kan vara Biltema backar som sitter på och dom har haft problem med dom, köpte till min 740 en gång och fick aldrig någon handbroms fast den var sträckt i bott. Det verkar vara fel mått på biltemas backar.
av JohnB
Det kan du iofs ha en poäng med. Jag har ingen aning om vad det är för märke på backarna som sitter där nu men de är bara slitna på toppen så backarna kanske är mindre än original. Om det hjälper diagnosen så tar handbromsen mycket bättre bakåt än framåt.
av JohnB
Jättetack för trådlänken! Borde jag iofs ha kunnat hitta själv men jag var inte säker på om det var biltemas backar som sitter på min bil. Jag har däremot samma problem och kan dra spaken i botten med justerskruven max åtdragen samt att det ser ut som att backarnas anliggningsyta bara är några cm i mitten. Justerskruvarna jag länkade till på skruvat är ju en vidareutveckling av emkays lösning så jag kanske slår till på dem då det blir billigare än att köpa originalbackar.
Problemet löstes genom att montera http://www.skruvat.se/Justeringskit-han ... 87318.aspx. Det är kanske ingen kanonlösning jämfört med att montera originalbackar men det kostade under hundringen då det inte var något fel på backarna som satt där (troligen biltema) och nu ritar den gladeligen 2 lika långa streck när man drar i kryckan 8).

Tack igen Breaker för tipset om biltematråden!
JohnB skrev:nu ritar den gladeligen 2 lika långa streck när man drar i kryckan 8).
Hoppas du överdriver lite, för handbromssladdar och dylikt är inget man ska utsätta en fyrhjulsdriven bil för. Fram- och bakaxel är ju hopkopplade via fyrhjulsdriften och då är det så klart inte bra om man tvärt låser en av axlarna medan bilen fortfarande rullar. En besiktningsman kör ju inte heller fyrhjulsdrivna bilar på bromsrullarna om fyrhjulsdriften inte går att koppla ur. Undantag finns förstås, där tillverkaren uttryckligen gett sitt godkännande.

Volvos handbroms är klen oavsett AWD eller inte och man kan lätt ha sönder saker. I värsta fall blir det dyrt, i bästa fall bara onödigt jobbigt när bromsbandet lossnar från skon och kilar fast så hjulet låser sig.

Jag har dock för mig att Volvo med Haldex kopplar ur bakaxeln när man drar i kryckan, så bilen är alltså framhjulsdriven vid det ögonblicket... men ändå, det är inget jag skulle göra i onödan.
Jag testade på samma sätt som bilprovningen gör när de kör bilar med Haldex i bromsprovaren med tändningen av och växeln i neutral. Jag ställde mig i en backe och lät bilen rulla tills den var uppe i kanske 20 och sedan drog jag i handbromsen kanske 6-7 hack och då låste bägge hjulen. Man ska vara rädd om sin vinkelväxel :)

/John
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]