Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Jag har fått vad jag tror är ett ljud efter att jag bytte släpvagnskontakt idag. Detta ljud tror jag inte har varit tidigare men jag är lite osäker. Det kommer från motor-rummet och uppstår när man trycker på bromsen.

Det började med att jag skulle byta släpvagnskontakt. Jag tog bort minuspolen från batteriet bak på min V70 2004 2.5t (20 000 mil) innan jag knipsade bort gamla släpvagnskontakten och kopplade på den nya. Vid bytet kopplade jag in alla kablar på exakt samma plats så att inget blev felkopplat.
När allt var klart kopplade jag på minuspolen på batteriet och skulle kolla så allt fungerade. Jag kolla att alla ljus på släpvagnen fungerar. I detta läge märker jag att när jag slår på tändningen och sedan trycker på bromsen så låter ett ganska högt ljud det från motorrummet.

Jag vet inte exakt var det kommer ifrån men jag har mina misstankar, står du framför bilen och tittar i motorrummet så kommer det närmast dig men en bit till höger.

Jag vet faktiskt inte om detta ljudet fanns innan eller om det uppkom nu när jag bytte kontakt men min vän och jag är väldigt förbryllad för det är ett ljud som vi båda ryggade lite för och samtidigt tyckte det var märkligt att det uppstått vid släpvagnskontakten.

tacksam för hjälp
Senast redigerad av 1 mena, redigerad totalt 0 gånger.
Det var vakuumpumpen som sitter längst fram i motorrummet framför batteriet och luftfiltret, en liten rund vit som liknar ett oljefilter uppifrån. Vakuumpumpen ska tydligen efter lite sökande på information gå igång när man trycker på bromsen när bilen är avstängd och inte klarar av att leverera undertryck till bromssystemet. När motorn kan leverera undertryck till bromssystemet så går inte vakuumpumpen igång längre därför ska ljudet försvinna när man kört bilen upp till 5-10min.

Inget fel på den vad jag förstod det utan den ska låta så när den väl går igång.
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]