Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Jag har en S80 från 2002. Jag har registrerat mig på volvocars.se. Där finns uppgifter om hur bilen var utrustad när den såldes som ny. Enligt uppgifterna har den:

Lågt sportchassi: Men jag tycker inte att den är lägre än andra S80. Eller vad menas med detta?

Nivåreglering automatiskt: Är det stötdämparna som avses?

Kan in hjälpa mig med att förklara detta?
av tomsa
Borde väl innebära fabrikssänkt helt enkelt antar jag men om den är lika hög som andra S80 så blir det ju underligt.
Om ingen tidigare ägare bytt fjädrar till std såklart.
Nivåreglering är stötdämparna bak japp
Användarvisningsbild
av Loppan78
Hur fungerar nivåregleringen?

Utan extra motor eller batteri pumpar den med hjälp av bilens rörelse mellan axel och kaross upp stötdämparen till den nivå som bilen skulle ha om den var obelastad. Den klarar att göra detta med en belastning upp till bilens tillåtna maxvikt. Varje nivåregleringssats är definierad till varje bilvariant för att uppnå maximal komfort och dämpning både till obelastad och fullastad bil. Den helautomatiska nivåregleringen återtar grundnivån successivt under körning efter ca 500-1500 meter.
av Arnold
Loppan78 skrev:
Hur fungerar nivåregleringen?

Utan extra motor eller batteri pumpar den med hjälp av bilens rörelse mellan axel och kaross upp stötdämparen till den nivå som bilen skulle ha om den var obelastad. Den klarar att göra detta med en belastning upp till bilens tillåtna maxvikt. Varje nivåregleringssats är definierad till varje bilvariant för att uppnå maximal komfort och dämpning både till obelastad och fullastad bil. Den helautomatiska nivåregleringen återtar grundnivån successivt under körning efter ca 500-1500 meter.
Intressant. Hur kan jag kolla om nivåregleringsdämparna sitter kvar?
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]