Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anlo
Hej,

Mitt första inlägg här... Jag är på jakt efter en V70N 2.4T eller 2.5T och har ett par funderingar:

- Hur arbetar STC? Enbart motorstrypning eller bromsas också det snabbast spinnande hjulet? Hade en Sunny GTI -92 för ungefär hundra år sedan som hade diffbroms, det gjorde stor skillnad på vintern. Hur stryps motorn - med hjälp av insprutningen eller tändningen eller kanske både och? Eller har bilen kanske elektroniskt gasreglage?

- Är det möjligt att beställa stilett-nyckeln som kom 04 till en 03:a? (Och få att fungera, naturligtvis :roll:) Någon som gjort det och har ett ungefärligt pris?

/Andreas
av Steff 99
blev av med en nyckel tillfälligt och behövde en ny...kostnad ca 2000 kr var svaret från Bilia
Användarvisningsbild
av Loner
Anlo skrev:Hej,
- Hur arbetar STC? Enbart motorstrypning eller bromsas också det
Kan inte i princip hur det funkar, men den reglerar motorns vridmoment, och bromsar säker även slirande hjul.
Anlo skrev: - Är det möjligt att beställa stilett-nyckeln som kom 04 till en 03:a? (Och få att fungera, naturligtvis :roll:) Någon som gjort det och har ett ungefärligt pris?
Både ja och nej, det går inte bara att kliva in på volvo och beställa sig en stilett till sin bil, utan man får meka lite själv, men det går.. men det kostar nån tusenlapp per nyckel.

/L
av Anlo
Ok, rör det sig om så mycket deg så kan man nog stå ut med original gumminyckeln...
Nån som vet om immobilizer-chipet sitter i nyckeln eller fjärren upp till 03?
av Mikael G
Anlo skrev:Ok, rör det sig om så mycket deg så kan man nog stå ut med original gumminyckeln...
Nån som vet om immobilizer-chipet sitter i nyckeln eller fjärren upp till 03?
Den sitter innanför gummihöljet på nyckeln.
Användarvisningsbild
av CarMan
antispinnreglering är en rett kompliserad grej att förklara, men det är hästlängder från hur man reglera för 10 år sedan!
bilen reglerar med nästan ala system. den görjar med att sänka turbotryck & kan stänga gas spjället lite m.m. det sker ialla fall mycket mjukt & staglöst.

stilet nyckeln är 2 delar. en fjärr & en nyckel.
både fjärr & nyckel måste prigrameras in i bilen inan dom fungerar.
för att få igång nyckeln. så bestäler du bara en nyckel, vilket görs på nyckelkod & den komer då färdigslipad. sen kodar verkstan in den mot din bil. detta brukar kosta totalt 2500:- ungefär. & det är inge special eller eget meck för att få detta att funka, funkar rakt av.

ska du sen kunna fälla in din stilett nyckel i nått så måste du köpa fjärkontrolen också. dessa delar skruvas ihopp med en skruv som fins under batteriluckan.
klarar du att öpna en advendskalender klarar du detta. kräver dock en väldigt liten torx, tror det är 7.

nu finns flera allternativ för att få igng fjärren.

1. dela på fjärren, den är bara ihopptryckt, samma skruv som vi nyss prata om låser även fjärren så den inte trillar isär. plocka över kretskortet från din amla fjärr & vips har du en komplett fungerande stilettnyckel.

2. koda in fjärren, vilket vara volvo verkstan kan göra. deta kräver också att din bil INTE har denso fjärrar! & det har den säkeert inte, då det oftast bara satt på några få bilar första årsmodellerna.
Har du denso så står det denso på en klisterlapp på fjärren & då är det bara alternativ 1 som funkar.
av Moody
Anlo skrev:Hej,

Mitt första inlägg här... Jag är på jakt efter en V70N 2.4T eller 2.5T och har ett par funderingar:

- Hur arbetar STC? Enbart motorstrypning eller bromsas också det snabbast spinnande hjulet? Hade en Sunny GTI -92 för ungefär hundra år sedan som hade diffbroms, det gjorde stor skillnad på vintern. Hur stryps motorn - med hjälp av insprutningen eller tändningen eller kanske både och? Eller har bilen kanske elektroniskt gasreglage?

- Är det möjligt att beställa stilett-nyckeln som kom 04 till en 03:a? (Och få att fungera, naturligtvis :roll:) Någon som gjort det och har ett ungefärligt pris?

/Andreas
STC=antispinn. Regelerar hjulspinn genom att strypa motorkraften. Vill du ha ett mer avancerat system som även bromsar hjulen individuellt så får du leta efter ett exemplar med DSTC=antisladd.

Enklaste sättet (kanske inte det billigaste dock) att få stilett-nyckeln är att du väljer en 2,5T. Om jag inte minns fel så introducerades den motorn och stilett-nyckeln samtidigt (modell 2004)
av Anlo
Moody skrev:STC=antispinn. Regelerar hjulspinn genom att strypa motorkraften. Vill du ha ett mer avancerat system som även bromsar hjulen individuellt så får du leta efter ett exemplar med DSTC=antisladd.
Mmm, jag är medveten om att STC endast motverkar slirande drivhjul och inte bromsar hjulen för att förhindra sladd som DSTC gör. Dock har jag fått lite motstridiga uppgifter ifall STC bromsar spinnande hjul för att låta kraft gå över till det andra hjulet - som förhoppningsvis har bättre fäste (typ elektronisk diffbroms). Om STC endast stryper motorn känns finnessen något onödig, då jag kan uppnå samma resultat genom att lyfta på högerfoten. Att däremot bromsa endast det ena framhjulet blir lite svårare. :wink: Iofs kan man ju vänsterbromsa lite lagom och jobba emot med gasen... :shock:
Enklaste sättet (kanske inte det billigaste dock) att få stilett-nyckeln är att du väljer en 2,5T. Om jag inte minns fel så introducerades den motorn och stilett-nyckeln samtidigt (modell 2004)
Japp, det stämmer. Fast då hamnar prislappen lite högre också. Tyvärr introducerades väl inte den grymt snygga färgen titangrå förrän 2004 heller, bara det gör ju att man blir sugen på en 04.
av Anlo
Hittade information i V70-manualen på nätet:

TC - Traction Control
Minskar hjulspinn genom att bromsa det spinnande hjulet och därmed överföra kraft till hjulet på motsatt sida av bilen. Fungerar i låga farter, går ej att koppla ur.

SC - Spin Control
Stryper motoreffekten vid hjulspinn. Går att koppla ur med hjälp av STC-knappen.

AYC - Active Yaw Control (endast DSTC)
Bromsar ett eller flera hjul individuellt för att hålla bilen på rätt kurs. Går ej att koppla ur (tveksam till detta påstående, gäller kanske USA-bilar).

EBA - Emergency Brake Assist (endast DSTC)
Förstärker bromstrycket vid snabbt tryck på bromspedalen. Går ej att koppla ur.

Detta gäller för modellår 2003. Jag har hört kommentarer om att STC fungerar sådär när det är riktigt halt och man måste få spinna lite för att komma någonvart. Men det verkar ju genomtänkt att inte TC kopplas ur, för den har man ju nytta av - bara inte motorn stryps till tomgång.
av Anlo
AYC - Active Yaw Control (endast DSTC)
Bromsar ett eller flera hjul individuellt för att hålla bilen på rätt kurs. Går ej att koppla ur (tveksam till detta påstående, gäller kanske USA-bilar).
Aha, lite längre ner stod det att effekten av AYC reduceras när man trycker på STC/DSTC-knappen men det kopplas aldrig ur helt. Verkar rimligt.

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]

Det är en del på forumet som kör V[…]

Trasig Renault Scenic

Nu går det vidare igen. Skruvat av kåp[…]