Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
Åhh neeej, tänker ni. Inte ännu en tråd om vilken motorolja som är bäst! :)
Men nej, oljan är redan inhandlad. Där råder ingen tvekan om vad jag vill ha.

Själva frågan i tråden är faktiskt nästan lite pinsam. :oops:
Jag ska byta olja själv, har aldrig gjort det på denna bil (V70N -02 170hk) och jag behöver veta vad det ska vara för dimension på nyckeln/hylsan som ska användas till att få bort avtappningspluggen på tråget där oljan ska ut?

Visst, jag skulle kunna hissa upp bilen lite och krypa in under och mäta direkt på skruvskallen.
Men jag är extremt lat så jag försöker istället få svar genom detta eminenta forum. 8)

På nån av mina tidigare bilar så var det nån jättekonstig dimension, typ 25mm eller nåt och det är ju ingen nyckel/hylsa som en glad amatör har liggandes hemma...

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av wissel
Min plugg kräver 17 mm.
av mena
Vet inte vad det är. Bytte på en ford focus ett tag sedan och då var det 13mm. Hissade även upp min V70 04 för någon månad sedan och det såg ut att sitta något liknande litet som 13mm där också. Men ta med dig ett gäng nycklar, annars kommer någon som vet garanterat svara snart.

Något jag har fått höra är att man ska passa på och byta packingen som sitter på pluggen och smörja in den med lite motorolja när man skruvar igen pluggen. Den bör finnas på volvo att köpa och då kan du ju också höra vad det är för nyckel om ingen hinner före.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har ju sagt 17 mm. Vad är osäkert med det ?
av Mikael G
Jag bytte på min igår, 16 var för liten och 17 glappade lite. Funderade på om det var tummått på bultskallen egentligen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Mikael G skrev:Jag bytte på min igår, 16 var för liten och 17 glappade lite. Funderade på om det var tummått på bultskallen egentligen.
Någon kan ju ha bytt den. Men det verkar inte så troligt med tummått.
Antingen behöver du nya verktyg eller så är hörnen på skallen rundad.
Användarvisningsbild
av Åba
wissel skrev:Min plugg kräver 17 mm.
Tack wissel.
Nu slipper jag skita ner mig innan oljebytet... :)
Användarvisningsbild
av Loppan78
Ett verktyg för att få bort plastkoppen till insattsfiltret är inte dumt att ha också.
Den kan sitta som f*n. Finns t.ex på Biltema artikelnr: 20323
Användarvisningsbild
av P1800
Mikael G skrev:Jag bytte på min igår, 16 var för liten och 17 glappade lite. Funderade på om det var tummått på bultskallen egentligen.
Pluggen är rätt korkat konstruerad: 6-kantsgreppet är lågt och kanten som bildar greppet är en tunn fläns pga en urgröpning inuti. Se till att ha en bra hylsa och sätt dit den så gott det går. Köp gärna en ny plugg för det fall någon tidigare klantat sig och dragit den mer eller mindre rund. Det är lättgjort... Om greppet är skadat kan det vara idé att slipa av hylsan längst fram på änden så att den eventuella rundningen försvinner för att få maximalt in grepp. En 17mm hylsa kostar ju bara en eller ett par tior.

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]