Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomasz
Någon som vet vad den rekomenderade livlängden på stötdämpare till S80 T6-99 är?
Vad gör man vid en emmission service? Är det nåon fara att köra bilen när emmissions lampan lyser?
Kör så att det ryker!!
av Tobbe
Kan kanske va svårt att rekomendera livslängd på dämpare, då det beror mycket på körstil och vart bilen framförs landsväg,skogsväg,stadskörning.Men de bör väl hänga med rätt så länge. Emissionservice borde väl handla om avgasreningen, och all de delar som ingår i det systemet, det går säkert köra när lampan lyser, katalysatorn kanske kan ta stryk.
av andezon
Man brukar räkna ca 15000 mil på stötdämpare, men oftast håller de längre. Om emmissions lampan lyser så är det något fel på avgasrening eller komponenter som har att göra med emmisionen, vad man gör på en emmisonsservice (bilen vill tala om för dig att den är sönder!!)beror ju på vad som är fel och det kan man endast ta reda på genom att läsa felkoder och göra en felsökning, tycker inte att du ska köra med emmisionslampan tänd om du inte vet vad felet är kan kosta mer än det smakar...
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Framdämparna i min V70 2002 klarade helt otroliga 4500 mil, innan det var dags för nya. Precis när garantin hade gått ut!!!

Gissa om jag är nöjd med bilen??! :evil:

(Kanske dags att gå tillbaka till SAAB igen)
av andezon
Höll de bara 4500 så ska du inte betala för det, bara att ställa krav på volvo att de ska betala!
Användarvisningsbild
av jenix777
Mina höll 9500 mil, men nya gick på garantin. :)

Jag skulle dock säga att skärmdumpen ova[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]