Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av holmarenn
Hej!

Sist jag bytte bromsvätskan var för 2 år sen och då bytte jag bara i vätskebehållaren.
Denna gången vill jag göra det ordentligt.
Hört att man öppnar nipplar vid hjulen?

Nu är frågan kan man göra detta själv?
Användarvisningsbild
av Funk
Visst, köp en bromsluftningsslang med backventil på t.ex Biltema, anslut till en nippel i taget och pumpa med pedalen. Fyll på behållaren ofta så det ALDRIG riskerar att bli tomt och suga luft.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Perc
Enklast är det om du har en medhjälpare som pumpar medan du håller koll så det inte suger luft i burken.

Sen kan nipplarna förstås vara fastrostade el dyl, det vet man först när man har dragit av dem ;)
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, det du behöver är verktyg för att ta av hjulet (dvs. en domkraft och fälgkors el dyl) samt en fast nyckel för att lossa luftnippeln på bromsoket. Det brukar vara typ 8-10mm skalle på nipplarna.

Principen går alltså ut på att öppna en luftnippel i gången och med bromspedalen trampa ut vätska från behållaren, genom bromsröret till det hjulet, och ut ur systemet. Förr eller senare har du ersatt all vätska i den delen av systemet och då är det bara att börja med nästa hjul.

Sen kan du, som nån föreslog, köpa en bromsluftningsslang med bakslagsventil. Det är en enkel billig grej som du trär på luftnippeln och som ser till att det finns en solid "pelare" av bromsvätska på luftnippelns utsida under hela luftningsarbetet. Om oket av nån anledning "suger åt sig" genom nippeln så är det bromsvätska och inte luft som dras in. Bromsluftningsslangen är bara en dryg halvmeter plastslang med en bakslagsventil. Valfri slang som du har hemma funkar lika bra. :)

Ett annat sätt är förstås att sitta på huk och noga observera flödet nippeln, och dra åt igen medan det fortfarande flödar, då din medhjälpare inne i bilen ropar att pedalen snart är i botten.

Och som sagt, se till så det alltid finns gott om vätska uppe i behållaren. Fyll på vartefter du trampar. Det får under inga omständigheter bli så låg nivå så det börjar dra luft.

En möjlig problemkälla är förstås fastrostade luftnipplar. Tar du i för hårt drar du av den. När det sker på en verkstad har dom utrustning för att borra ut en fastrostad nippel, men när du gör det hemma är det oftast värre.
av Provocative
Du har fått bra tips på byte. Men inte nippeln.
Det jag gör vid planerade reperationer på utsatta lägen är att åka till OK några dagar innan ingreppet. Hissar upp bilen o dränker skruvar/muttrar/nipplar med 5-56.
Då får det några dagar på sig att krypa in i skiten. Vet inte om det funkar. Men har aldrig dragit sönder något sedan jag började med det.
Användarvisningsbild
av js1
Köp en luftman på Mekonomen artnr 42-71340. Då gör du jobbet själv och behöver inte sitta och pumpa på bromspedalen.
Användarvisningsbild
av Funk
Den är inte så dum, dock får man vara extra varsam eftersom man inte ser behållaren då man lossar på nipplarna, och det går fort att tömma ett trycksatt system...

/Thomas
Användarvisningsbild
av js1
Man tömmer ju via en slang ner i en flaska och då ser man hela tiden hur mycket som runnit igenom. Jag brukar använda reservhjulet och sänka trycket till ett kilo.

Tack för svar. Då blir det nog av att j[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]