Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doggy66
Hej! Jag är en ny stolt ägare av en XC 90 D5 185HK (stora motorn) -08.
blev omvedd att chippa bilen för bensin förbrukningens skull. Varför och vad kostar detta att göra hos Bilia?

Fråga 2- är det automatiskt tanklås på XC 90? Fan den var ju öppen,,hehe!

Någon annan som har en likadan bil så kan vi dela erfarenheter och så. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av andreasb
På '03 går tanklokket på sentrallåsen, men det låses ikke før 10-15 min etter du har låst bilen mener jeg å huske...
av doggy66
andreasb skrev:På '03 går tanklokket på sentrallåsen, men det låses ikke før 10-15 min etter du har låst bilen mener jeg å huske...
Tack!
av doggy66
johnny52 skrev:Bensinförbrukningen ???
Ja försäljaren sa att man drar ner på diesel åtgången då . Undra om skatten blir längre med efter ett chippande??
Användarvisningsbild
av bensinskalle
doggy66 skrev:
Ja försäljaren sa att man drar ner på diesel åtgången då . Undra om skatten blir längre med efter ett chippande??
De är mest ett dåligt försäljningsargument att förbrukningen ska gå ner. Oftast är det oförändrad eller ökad förbrukning man får, i alla fall av vad jag hört från andra som gjort det. Men extra pulver skadar ju inte ;)

Skatten? Den kommer alltid förbli detsamma
Användarvisningsbild
av Loppan78
andreasb skrev:På '03 går tanklokket på sentrallåsen, men det låses ikke før 10-15 min etter du har låst bilen mener jeg å huske...
Volvo kan dock ställa om den (eller någon annan med Vida+Dice) tiden om du vill ha kortare tid eller ingen tid alls, så att den låser luckan direkt när du låser bilen.
av doggy66
bensinskalle skrev:
doggy66 skrev:
De är mest ett dåligt försäljningsargument att förbrukningen ska gå ner. Oftast är det oförändrad eller ökad förbrukning man får, i alla fall av vad jag hört från andra som gjort det. Men extra pulver skadar ju inte ;)

Skatten? Den kommer alltid förbli detsamma
Tack va snällt att svara. Mvh Doggy
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kör man lugnt och inte fläskar på så kan faktiskt förbrukningen minska. Inga mängder kanske en 5-10%

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]