Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grisberg
Som rubriken lyder har jag fått upp en felkod som lyder P-1171. Motorlampan lyser för fullt.
I början så lös den 3-4 dagar för att sedan slockna i ett par veckor. Höll på så i 3-4 månader innan jag fick tummen ur och började söka felet.
Fick en felkod att det var främre lamdasond. Bytade den och allt va frid o fröjd i nån vecka. Motorlampa tändes igen. Felkod att bakre lambda var sönder. Bytade den. Samma sak igen att det gick nån vecka sedan kom motorlampan igen. Denna gång så var katalysatorn ur funktion. Bytade den...
Samma visa igen. Motorlampan tändes. Åkte till Volvo och de fick kolla upp bilen.
ECM-261A Adaptiv lambdareglering. LMM är trasig.
Köpte en begagnad som var kontrollerad och bytade. ÄNTLIGEN tänkte jag och brummade vidare.. Idag så tänder sig motorlampan IGEN med samma kod. P-1171.
Åkte tillbaka till volvo direkt lampan tändes och de kunde inte ge något svar på vad som kunde vara galet.
Tydligen är ECM-261A Adaptiv lambdareglering en väldigt luddig felkod om jag förstod han rätt. Mycket som kan vara fel. Men jag har ju bytat halva bilen känns det som. Iaf det som skulle kunna vara fel. Nu är det väl bara gasspjället som är kvar?.

Någon som har en idé? Börjar bli något frustrerad.
Obs! Har bara använt orginaldelar

Volvo V70N 2.4T -2000
Senast redigerad av 1 Grisberg, redigerad totalt 0 gånger.
av T-rex
prova att rengöra lmm:en (massemätaren på/vid luftfiltret
av Grisberg
Lmm är ny sedan 2 veckor tillbaka. Det enda som har hänt efter det bytet är att bilen har börjat att rycka något fruktansvärt vid gaspådrag/växling
av Grisberg
Äntligen har de hittat felet.

Det var LMM. Den jag köpte va trasig. Så det blev en reklamation på den och jag blev 4500:- fattigare. 3100:- för en volvo orginal LMM.
Summan av problemet är alltså felkod P-1171 Adaptiv lambdareglerin = Trasig LMM

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]