Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pena76
Hej...har en Volvo s-80 00 2,4 170hk Har haft inne den på Volvo för felsökning+generator test,har haft problem med att batteriet blir urladdat! Dom sa att generatorn laddar ca 13,8 volt fullt belastad,så dom säger att man får byta generator för 5.500kr!! Nu undrar jag om det inte kan va så att det är fel på laddregulatorn,den går väl o byta ut? har kollat lite dom ligger på 500-1000kr på nätet.Är det 14 eller 14,5 volts generator som sitter på S-80? Ett alternativ är ju o köpa en på skroten,men tänkte kanske börja med laddregulatorn först!!

tack på förhand!! Ha en bra dag!!

Mvh Pena....
av lennart lundberg
Hej!

Om de mätte över batteriet ”13,8 Volt”så kan det vara spänningsfall mellan generator och batteri. Mätte de på generatorn så är det ca 0,5 volt för lite laddspänning.
Mätte de på generatorn så skulle jag börja med att titta på kolen som sitter på regulatorn om de börjar bli slut.

Lennart
av pena76
Hej..står på pappret at dom gjort bänk test på generatorn,vad det nu innebär!! ska nog beställa en laddnings regulator o testa!
av tomsa
pena76 skrev:Hej..står på pappret at dom gjort bänk test på generatorn,vad det nu innebär!! ska nog beställa en laddnings regulator o testa!
Om de gjort en bänktest så borde de plockat ur generatorn ur bilen och kört den i en provbänk,vilket ju isåfall utesluter spänningsfall till batteriet.
De borde åxå konstaterat att det inte räcker med kol/laddregulatorbyte utan att generatorn å slut i lager,kärna eller nåt liknande
Användarvisningsbild
av Vojje
pena76 skrev:Hej..står på pappret at dom gjort bänk test på generatorn ...
Misstänker att detta test kostar typ en halv generator.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om man mäter direkt på generator kan man ju kanske nästan utesluta spänningsfall. Ibland kan det faktiskt också vara fel på batteriet, orkar inte ta emot laddning men du kanske har en bra laddare som klarar av att detektera ett trasigt batteri. Har du uteslutit batteriet så är det ju generatorn som spökar eller ledningar mellan generator och batteri.
av pena76
Hej...har testat annat batteri så är nog inte fel på batteriet...är det värt o prova byta laddregulatorn eller köpa generator på skroten?
av lennart lundberg
Hej!

Skriver att du har haft problem med att batteriet blir urladdat.
Hur gammalt är batteriet?
Har du mätt syran i respektive cell?
Har du mätt strömförbrukningen när allt är avstängt?
Hur betedde sig bilen med annat batteri?
Blev det också urladdat?
Biltema tar ca 1 200 kr för en ny generator. Någon på forumet kanske vet om den är att satsa på istället för en begagnad generator.

Lennart
Användarvisningsbild
av Loppan78
lennart lundberg skrev:Hej!
Har du mätt syran i respektive cell?
Bara en liten parantes.
Det är inte många moderna batterier som det går att mäta syran på längre.
Skulle vilja påstå att dom allra flesta moderna batterier idag är så kallade underhållsfria och då är dom slutna.
Användarvisningsbild
av Vojje
Loppan78 skrev: Det är inte många moderna batterier som det går att mäta syran på längre.
Skulle vilja påstå att dom allra flesta moderna batterier idag är så kallade underhållsfria och då är dom slutna.
På Volvo Original kan man mäta syran :D
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]