Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knutis
Hej forat! första inlägget jag gör men det är inget roligt.

Jag har en S60 02 T5 som har gått snart 24 tusen mil.

För ca 2 månader sedan så började jag känna att när man la i backen så hög det till i lådan vid lätt gaspådrag (ca 1200 rpm, ligger på 800rpm på tomgången), inget jag tänkte på speciellt i början men sen vart det värre och började hugga två gånger istället för en som det gjorde först.

Vet inte om oljan är bytt i lådan av tidigare ägare eller överhuvudtaget.

Nu hugger den hårdare och mer även på låga varm ca 1000 rpm, bilen ska in på Upplands Motor i Uppsala på fredag, frågade om dom visste var det var för ev fel, om det var något som brukar dyka upp på modelen.

Dom visste inte någonting men ska börja med att kolla oljan och felsöka.

Kan det vara någon oring eller packning som har gått eller räcker det med en uppdatering av datorn?

Men jag undar om någon har haft lilknande problem? Och framför allt vad kan det kosta? Har sådär lust att göra ett lådbyta på den. Fick dock 15 pap av trygg hansa för min krockade 850 glt 96 (tips ifall ni vill bli av med en sån haha)

Ställ frågor ifall ni undrar något så ska jag försöka svara =)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Oljan SKA bytas oavsett Volvo anser att det är en evighetsolja. Orsaken till att lådorna rasar är ju att man inte byter olja i lådan. Kan ju vara något elektroniskt fel men det låter ju som om det tyvär ligger i lådan.
av Knutis
dieselmagnus skrev:Oljan SKA bytas oavsett Volvo anser att det är en evighetsolja. Orsaken till att lådorna rasar är ju att man inte byter olja i lådan. Kan ju vara något elektroniskt fel men det låter ju som om det tyvär ligger i lådan.

Jo är det jag är inne på, tänkte byta nu även om den inte skulle krångla bara för att få vara på den säkra sidan.

Hur som helst får se vad dom säger på fredag
Användarvisningsbild
av Perc
Du ska ha automatlådeolja som uppfyller JWS 3309. Billigaste dexron-oljan på 20-litersdunk är fel. ;)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Knutis skrev:Ifall ni undrar så blir det ett lådbyte, Upplandsmotor konstaterade att det är ett mekaniskt fel i lådan.
Vad kostar kalaset?
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]