Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter.pl
Hej!

Motorlampan har vid två tillfällen tänt upp för mig för att efter ett antal starter slockna igen (någon eller några dagar senare.)

Vid första tillfället skickade jag in den på service (garanti) då sa rapporten efter service bla:
OPN 26041 3E Systembasread felsökning El 2
.
.
.
Tryckgivare inloppsrör - Felaktig signal
2/46
OPN 28422 1 Tryckgivare inloppsluft byte
ART 9486209

Strax där efter fick jag samma fel, denna gången sa servicerapporten ungefär samma sak:
OPN 26042 3E Systembasread felsökning El 3
.
.
.
Tryckgivare inloppsrör - Felaktig signal
16/126
OPN 28422 1 Tryckgivare inloppsluft byte
ART 9486209

När jag hämtade bilen frågade jag om man inte bytt samma givare igen, men det hade man inte... nu var det en annan givare!?

Hur som, fler som tror att man bytt samma givare två gånger?
Någon med erfarenhet som känner till om VIDA(?) brukar "ljuga" om felet och att grundorsaken är någon helt annan?

/Peter
Användarvisningsbild
av CarMan
om en rubrik till en felkos säger tryck givarsignal, felaktig signal. Så betyder det ju inte att det är 100% säkert att det är fel på givaren. kan ju likagärna vara kablage m.m.
man mste göra en felsökning på bilen för att kunna utalasig mer exakt. Troligtvis har du ett intermitent fel = svårt att felsöka.
av peter.pl
Jo, intermitenta fel är inget roligt att felsöka. Kunden blir ofta ganska gnällig när man inte hittar felet med en gång. (Arbetar själv inom service dock inte bilar.) Så jag instämmer, det är säkert ett intermitent fel, frågan är bara var?

Där hoppas jag att någon med erfarenhet av problemet i fråga kan komma med något bra tips.
Användarvisningsbild
av CarMan
du har inte själva felkoden?
det du skriver är bara arbetsoprationer & dom har "vi" ingen nytta av.
av peter.pl
Nej Tyvärr.

/Peter

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]

Total felkälla till problem, i klass med avt[…]