Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har lite problem med min s60 -03. Bilen har rullat 19000mil

Det är så att den klonkar när man kör på gupp eller i gropar.
Det låter aldrig om man gasar på mycket eller bromsar hårt. Utan bara om man tex kör på ett farthinder.

Då ljudet låter som om det kommer från vänstersidan fram så har jag gjort följande:

- lossat och kontrollerat spindeln med polygrip när den var lös från bilen.
- Bytt bärarm inkl bussningar vänstersida.
- Bytt dom små stagen mellan krägningshämmaren och stötdämparen.
- Lossat och känt på krägningshämmarbussningarna (inget glapp)
- klämt på p-stag vänstersida med polygrip, inget glapp.

Har även bytt den stora bussningen uppe på motorn och dom små bussningarna på staget som går tvärsöver motorn.

Har kollat stötdämparna utan att se nått konstigt.
Har skakat bilen och tittat på ovansidan av stötdämparna (i motorutrymmet) men kan ej se att det är nått konstigt.

Det jag har märkt är att krägningshämmaren är sned. På högersidan får jag in ett finger mellan krägningshämmaren och bärarmen.
På vänstersidan får jag inte mellan ett finger mellan krägningshämmaren och bärarmen.

Så har ni några tips? Jag känner mig helt tom nu. Vill helst inte lämna in bilen på en dyr verkstad för felsökning.
Kan gärna ta lite tips på hur man tex kan kontrollera stötdämparbussningarna att dom är bra.

Ps. Vad heter dom här bussningarna? Detta är under på högersidan.
Bild
Hej! Lite nyfiken på om du kommit på vad det kan vara och fått ordning på det? :)

Låter precis som samma problem som vi har med vår S60 -02 19 300 mil. Vår "klonkar" inte när man gasar eller bromsar, men när man rullar. Inte hela tiden utan lite då och då.
Kan uppdatera lite om vad som händer.

Lämnade in bilen på en verkstad. Dom konstaterade att stötdämparlagringarna på vänster sida va helt slut. Sen att bussningarna på bärarmen höger sida va slut.Och att stötdämparna inte va helt bra.

Så dom fick byta allt där. Vilket känns väldigt fint att någon annan får fixa bilen. Skönt men dyrt. :D
Nu fungerar bilen fint och är hur kul som helst att köra igen
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]