Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AntonH
Hej

Jag har en V70 D5 från 03 som är väldigt svårstartad när motorn är kall, också i högsommarvärme.

Försöker jag starta som vanligt tar det mellan 20-30 sekunders malande på startmotorn innan bilen hoppar igång (om den alls startar).

Kör jag däremot dieselvärmaren en kort stund (5-10 minuter) hoppar den igång direkt och går klockrent. Startar även bra om jag stänger av och startar igen så länge bilen är varm.

Det ligger en bättre begagnad motor i bilen då den förra drabbades av remhaveri (drivrem som snurrade in i kamremmen och gjorde sallad av toppen).

Min mekaniker som utförde motorbytet har felsökt som en tok men utan resultat. Han har mätt railtryck, mät upp glödstift (som för övrigt var helt nya), bytt tempgivare och bytt pumpen i bensintanken.

Då ingenting av ovanstående fungerade lämnade jag till slut bilen till Bilia som har felsökt järnet och inte heller kan komma på vad felet är (inga utslag på diagnostik, rätt railtryck, rätt kabelhärva, rätt styrbox osv). Vi var ett tag rädda att jag fått en motor som inte stämde med bilen, men oron är av allt att döma obefogad.

Det enda vi inte har gjort (känns det som) är att byta spridarna. Volvo kollade däremot upp att det var rätt spridare som satt i bilen. Dessutom går ju bilen klockrent när den väl startar. Kan det ändå vara spridarna?

Motorns förra ägare hade inga liknande problem med bilen.

Jag har sett många i det här forumet med liknande problem men inte hittat någon med en vettig förklaring.

Jag är otroligt tacksam för alla kloka råd jag kan få.

Dåligt befäst svammel däremot har jag fått nog av vid det här laget :???:

Snälla. Någon?
av AntonH
En högst relevant och intressant tråd. Som tur är har jag kvar spridarna från förra motorn som ju gick bra innan raset. . Jag ska ge det ett försök.

Men har någon annan fler teorier så är ni välkomna.

Tack Camel.
av lennart lundberg
Vissa dieslar är känsliga på grundinställningen av pumpen.
Exempel VW pickup äldre modell omkring år 2000 talet och gått 20-30 000 mil,vid varmstart.
Kanske ett tips.

Lennart
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Går nog inte att ställa pumpen på våra D5:or. Tidiga V70 samt V70N 00-01 hade ju Audimotorn och på denna fick man ju göra en dynamisk pumpinställning vid kamremsbyte.
av kamilenski
Dålig batteri? Orkar snurra men inte värma?
av AntonH
Går det att ställa in pumpen på en D5 från 03? Kalibreras pumpen med kamremmen vid kamremsbyte. Varför jag frågar är för att vi givetvis såg till att utföra ett kamremsbyte samtidigt som vi slängde i den nya motorn. Kan min mekaniker ha monterat kamremmen så att pumpen går i ”otakt”?
Och skulle bilen i så fall gå som ett skott då den väl startat?

/A
av matte640
Haft samma problem själv,någon av eller fler av spridarna läcker provtryck o byt.Bilbolaget hittade inte de felet trots ca 14 dagars letande.
lämnade till en bilmek 1timma felet avhjälp.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Man ställer ingen pump vid kamremsbytet som man gjorde på audimotorn som sitter i V70og samt V70N 00. Det är ett ordinärt kamremsbyte bara. Har mekanuikern fått dit remen fel borde bilen gå illa

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]