Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Hej
Min S80 -01 har börjat få lite skavanker som jag vill fixa:

1. Jag vill byta fönsterlister runt om. Jag har dessa lister: Bild
Nu har jag sett att V70 har "hel" gummilist o inte "delad" som jag har. Finns dessa mjuka hela lister även till S80 -01?

2. Jag har lacksläpp på två ställen mellan helsvarta tröskellisten som går hela vägen efter förare o bakpassagerare-insteg o lacken, där listen ligger emot lacken o rör sig. Hur lossar jag den stora listen?
Bild

Mvh
Ser inte ut att vara sånt besvär enligt bild jag hittade. Blir att boka en fyrpunkts-lyft, däremot, för att kunna komma åt på ett bra sätt. Bild
Har samma på min V70 från 2006. Det är ett enstaka gruskorn som hamnat mellan tröskelplasten och lackeringen. När man kör med bilen rör sig plasten lite och då skrapar gruskornet hål på lacken, med rost som följd. För detta gäller inte rostskyddsgarantin. Verkmästaren på plåtverkstaden sa att clipsen som håller plasten är rätt dyra och de är många. Han rekomenderade mig att stoppa en kartongbit mellan lacken och plasten, tvätta rent med thinner, lägga i grundfärg med en färgpenna och sedan originallack på färgpenna. Jag har två stycken sådana skador. I övrigt är bilen väldigt fin, och har nu rullat 17 800 mil.

Synd bara att inte volvo tar detta på någon goodwill, då det är ett fabrikationsfel. Konstruktionen är felaktig på denna punkt tycker jag.

Mvh Ronnie
RonniePersson skrev:Har samma på min V70 från 2006. Det är ett enstaka gruskorn som hamnat mellan tröskelplasten och lackeringen. När man kör med bilen rör sig plasten lite och då skrapar gruskornet hål på lacken, med rost som följd. För detta gäller inte rostskyddsgarantin. Verkmästaren på plåtverkstaden sa att clipsen som håller plasten är rätt dyra och de är många. Han rekomenderade mig att stoppa en kartongbit mellan lacken och plasten, tvätta rent med thinner, lägga i grundfärg med en färgpenna och sedan originallack på färgpenna. Jag har två stycken sådana skador. I övrigt är bilen väldigt fin, och har nu rullat 17 800 mil.

Synd bara att inte volvo tar detta på någon goodwill, då det är ett fabrikationsfel. Konstruktionen är felaktig på denna punkt tycker jag.

Mvh Ronnie

Såpass. Tusen tack för tipset. :-)-)
Pga rost i framskärmarna(bakom framhjulen) tog jag bort plasttrösklarna på min V70-02. Detta fär att komma åt och blästra plåten. Trösklarna är fästa i underkant med clips, en liten centrumpinne slås in som tvingar ut hullingar i en yttre hylsa. Jag borrade ett litet hål i pinnen, gängade i en liten plåtskruv, hovtång kring skruvskallen och voila! I överkant är trösklarna fästa med vanliga clips, bänd upp tills de släpper, några clips gick sönder, inte dyrt. Pillrigt=ja! Men det vart j-vligt bra. Blästra+grundfärg+spackel+färg+klarlack=det håller.
/Hasse

Tack för svar. Då blir det nog av att j[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]