Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svandraget
Hej forumvänner,

Jag har precis köpt en XC70 D5 -04 automat. Min första Volvo! Så jag reggade mig direkt här förstås...
Får hämta den om en knapp vecka och ser verkligen fram emot det!
Vi bor eländigt till och har längtat efter nåt med 4WD, så nu får det gärna börja snöa :)

Nu undrar jag; vad har vi att vänta oss av bilen? (förutom en saftig skatt...)
Hur uppför dom sig på vägen? Körglädje? Nåt att tänka på i framtiden?
Har sökt på forumet men läser mest om problem och mektips. Ge mig lite hard facts, tack!
Användarvisningsbild
av Perc
Det är ju när folk har problem som dom skriver, så det är klart du hittar trådar med problem :)

Men du provkörde väl bilen före du köpte, så varför frågar du oss hur den uppför sig på vägen? ;)

Ett tips kan jag dela med mig av. Byt olja i automaten om den inte blivit bytt. Det ingår inte i volvos serviceprogram, dom påstår att den ska vara "evighetssmord". Det är ju skitsnack förstås :)
av llesrof
Körglädje..? Inte i klassisk mening om du syftar på vägkontakt, snabb styrning och att den ligger som en padda på vägen. Men det finns annan körglädje. Den är bekväm och man åker som en kung. Automatlådan är väl inget att hurra för men den gör sitt jobb. På vintern finner i alla fall jag en typ av körglädje genom att kunna köra genom snödrivorna istället för runt dem. När andra slirar sig upp för snöiga backar roar jag mig med att stanna i backen och sedan fortsätta upp.
Användarvisningsbild
av Perc
Automaten lär bli bättre efter en nyligen släppt mjukvaruuppdatering. Jag tror jag ska låta nästa lilla service bli en märkesservice med "service 2.0" där alla uppdateringar ingår.

Men jo, volvos automatlådor är inget att hurra för. Dom lyckas alltid sabba till det fast utgångsmaterialet är ganska bra. Angående oljebytet så ska du inte använda vilken olja som helst utan något som uppfyller JWS3309. Mobil ATF 3309 exempelvis.
Användarvisningsbild
av Guligan
Svandraget skrev: Har sökt på forumet men läser mest om problem och mektips. Ge mig lite hard facts, tack!
Precis som du skriver så är det tyvärr mest problem som diskuteras på forumet.

Du får väl själv berätta lite mer om din nyinköpta bil. Generellt så är det självklart en trevlig bil. Ofta är XC70 och V70XC, som ju din bil kallas om man ska vara petig, välspecade med mycket trevlig utrustning. Den D5:an du har är utan partikelfilter och går hyfsat snålt, även om automaten slirar bort en del effekt/bränsle.
av llesrof
Guligan skrev:
Svandraget skrev: Har sökt på forumet men läser mest om problem och mektips. Ge mig lite hard facts, tack!
Precis som du skriver så är det tyvärr mest problem som diskuteras på forumet.

Du får väl själv berätta lite mer om din nyinköpta bil. Generellt så är det självklart en trevlig bil. Ofta är XC70 och V70XC, som ju din bil kallas om man ska vara petig, välspecade med mycket trevlig utrustning. Den D5:an du har är utan partikelfilter och går hyfsat snålt, även om automaten slirar bort en del effekt/bränsle.
Skall man, som du skriver, vara riktigt petig, så kallas hans bil XC70 och inte V70 XC. :mrgreen: XC blev en egen modellbeteckning från och med årsmodell 2003 när Volvo även gick över till haldexkoppling. Står det V70 Cross Country på den har den sviskonkoppling.
av Svandraget
Tack för tipsen om oljan!
Jag fick faktiskt höra om det i samband med köpet att det var nyligen bytt och att man gjort det med jämna mellanrum.

@Perc: och nej, faktiskt så har jag inte provkört bilen... Det är 100 mil mellan mig och bilen så jag litade på min polare som jobbar med bilar.

@dieselmagnus: Bilen har gått drygt 20000 mil och har full bok. Priset var... För bra för att jag kunde nobba det och en resa till Sveriges framsida.

Hur orolig bör man vara över milen? Har förstått att det är en rätt slitstark motor ändå.
Utrustningsmässigt har jag dålig koll faktiskt - stora kliman, multiratt, drag, ja det vanliga på xc70 antar jag.

@Ilesrof: det är precis dom där snökunskaperna jag vill ha! Brassa genom plogvallarna och skutta iväg vid grönt ljus. Tack för bekräftelsen! Och ja, den heter XC70, precis som du skriver.

Det här med bränsleförbrukningen är man ju lite nyfiken på. Pratade med en verkare på Volvo som sa att "dom där går billigt för att vara så stora, du kan hålla den kring 0,65-0,75". Det lät nästan lite för bra eller vad tror ni med erfarenhet?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Motorn är ju knappt inkörd. Se bara till att oljan ligger på maxnivån. Har läst lite trådar här om detta. Min D5:a har gått 27000 mil nu och drar inte en droppe olja (märker inget på stickan). Du kommer nog ligga på ca 0.7l/mil om du kör landsväg i runt 100 km/h
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]