Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slitit mitt hår för att få 12 volts uttaget att fungera men nu äntligen :)

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter till er andra som funderar på att sätta ett 12V uttag i bagaget.

Bilen jag gjort det på är en V70 -2003.

Har man inget uttag där bak så finns det oftast en fördragen kabel på höger sida att plugga in uttaget i. Man behöver INTE köpa Volvos dyra uttag (Har haft diskussion här på forumet tidigare om deras uttag och de har cirkulerat en rad olika Volvo nummer men numera säljer Volvo uttaget för 444 kronor)

Åk till AD Bildelar, Mekonomen, Autoexperten eller någon annan som säljer Hella's grejjer. De har inte det i lager men kan såklart beställa det åt er. Fastsättning med rejäl mutter på baksidan.

Artnr: 8JB 008 023 067 Kostar 110 :-

Bild

Har man sladden fördragen är det bara att borra hål och sätta dit uttaget och koppla på kontakten som ligger lös. Kolla sedan på bilden nedan för info!

Bild

1. Position 7, här ska det sitta 15Amp för uttaget.
3. Här ska det sitta ett motstånd. Det fanns inget här för mig så jag flyttade den som satt till vänster. Det var för dimljus bak så en ny är beställd från Volvo för 42 kronor för att sätta i femte "hålen".

Detta är vad som behövs. Från början hade jag inget motstånd och fick därför ingen ström till uttaget. Ström fanns på 7'ans säkring men helt stendött i kontakten. Så fort jag satte dit den motståndet så kom strömmen. Nu är det ström även när tändningen är avslagen.

Har man INGEN fördragen sladd får man köpa en sats från Volvo med artikelnummer VO 9499014. Där får man med kabelhärva, relä och uttag. Kostar 328 :-.

Har ringat i 2. och 4. för där ska säkring resp. relä sitta om man sätter denna sats enligt manualen som kommer med. Varför jag nämner det är för att jag hade både relä och säkring där utrustat original.. vet ej varför!

Bild

Kör ni kylbox där bak och går ifrån bilen en stund kan det vara bra med en batterivakt så ni inte drar ur batteriet!!

Bild
Senast redigerad av 1 sirlindqvist, redigerad totalt 0 gånger.
Fungerar varningen också?

Jag har uttaget som fabriksmonterat tillval och då plingar det och varnar i färddatorn när man vrider av tändningen med en (tillräckligt stor) strömförbrukare ikopplad. Strömmen bryts inte utan man kan lämna kylboxen igång medan man pausar t.ex.

Rekommenderar förresten att ni som åker bensinare köper ett 100Ah batteri från dieseln nästa gång det blir dags att byta. Reservhjulsbaljan är ju likadan och fästet går att flytta på så det passar 100Ah. Plastkåpan över batteriet är tillräckligt stor för 100Ah den med, iallafall i min bil.
Perc skrev:Fungerar varningen också?

Jag har uttaget som fabriksmonterat tillval och då plingar det och varnar i färddatorn när man vrider av tändningen med en (tillräckligt stor) strömförbrukare ikopplad. Strömmen bryts inte utan man kan lämna kylboxen igång medan man pausar t.ex.

Rekommenderar förresten att ni som åker bensinare köper ett 100Ah batteri från dieseln nästa gång det blir dags att byta. Reservhjulsbaljan är ju likadan och fästet går att flytta på så det passar 100Ah. Plastkåpan över batteriet är tillräckligt stor för 100Ah den med, iallafall i min bil.
Vet ej om varning fungerar, men jag kan väll kolla. Ska den ge varning om man har stora grejjer inkopplade? Tyckte iaf att 110 :- + 42 :- var ett bättre alternativ än Volvo's 444 :- + 42 :-. Jag är snål :)

Japp, vet om detta med batteriet, men 100 Ah är lite väl överdrivet. Jobbar själv inom bilreservdelsbranchen och vi säljer alltid Tudor TB740, det är på 74 Ah. Kommer du till Volvo får du 60 Ah.. Sitter ett sådant i min bil (köpte den i höstas och där var batteri från 2009, just ett 60 Ah).
Jag säljer också delar så jag tog mått bak i reservhjulsbaljan, gick i lagret och letade reda på det största som gick att få i. :twisted: Jag bytte när det var som kallast i vintras och startmotorn var betydligt piggare efteråt. :) Satt ett Volvo original 55Ah i, vet inte om det var från 2003 eller om det var bytt. Kom mig aldrig för att kolla om det fanns nån datumstämpel.

Handboken påstår att den ska varna om förbrukningen är över 0.1A. Maximala tillåtna förbrukning är 15A. Jag har bara testat med min kylväska och med den funkar det som det ska. Vet inte hur mycket den drar.
Vad är reläet längst upp till vänster till? Tänkte om det finns ett inbyggt skydd mot urladdning och att det reläet bryter när spänningen sjunker under en viss nivå..? Den smala mojängen längst ner är väl ett motstånd för att kunna mäta strömmen.
Lånar tråden lite:

Min kompis har en Volvo V70 2,4 från 2005, där det satt ett 12-uttag i bagaget när han köpte sin bil. När han kopplar in en kylbox eller bara en telefonladdare i uttaget i bagaget, och stänger av tändningen, då står det i "färddatordisplayen" att "12-voltsuttag används".

Jag knallade ner till Helmia bil (Volvohandlare) och köpte ett likadant uttag till min V70 2,4 D 2006:a för 108 kr. När det var monterat enligt monteringsanvisningen, fungerade det perfekt. Med den enda skillnaden att jag INTE får någon varning i "färddatordisplayen". Varför? Måste bilen in på verkstaden och uppdateras i datorn för att den ska upptäcka att den fått ett tredje 12-uttag? Efter att detta monterades har bilen varit inne på service 2,0 med uppdatering av mjukvarorna i bilen. Dock hände inget med det saknade 12-voltsuttaget...

Någon som har någon idé hur jag ska få den att varna? Det är ju praktiskt om den gjorde det.

Mvh Ronnie

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]